Dere må velge mellom færre kvalifiserte lærere, dårligere skole og mindre læring eller penger på bordet. Vi avventer deres svar, skriver dekan og leder for grunnskolelærerutdanninga ved Oslo Met, med klar adresse til politikerne.
Dere må velge mellom færre kvalifiserte lærere, dårligere skole og mindre læring eller penger på bordet. Vi avventer deres svar, skriver dekan og leder for grunnskolelærerutdanninga ved Oslo Met, med klar adresse til politikerne.

Oslo Met-ledere etterlyser penger til lærerutdanningene i statsbudsettet

– Foregår det en hestehandel på bakrommet om å reversere lærerutdanningene til fireårig, spør dekan og leder for grunnskolelærerutdanninga ved Oslo Met.

Publisert Sist oppdatert

Leder Vibeke Bjarnøy og dekan Sarah J. Paulson kommer med dette retoriske spørsmålet i Khrono.

I innlegget viser de til at finansieringa av lærerutdanninga i statsbudsjettet er langt fra stor nok.

– Vi har ikke noe valg, enten så må vi legge om for å unngå et stort underskudd, eller så må dere umiddelbart sørge for å tilføre lærerutdanningene mer midler i endelig statsbudsjett. Dere står nå i et veiskille der dere må velge mellom færre kvalifiserte lærere, dårligere skole og mindre læring eller penger på bordet. Vi avventer deres svar. skriver de to med klar adresse til politikerne.

Kutte 50 i Agder

nettsidene til Universitetet i Agder sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen at de uteksaminerer mellom 150 og 160 grunnskolelærere årlig. Bare 108 av studieplassene er finansiert av Kunnskapsdepartementet.

– Det slår kraftig ut når vi nå får et femte studieår, som vi også må finansiere en tredjedel av selv. Spørsmålet er om det er så kostbart at vi må vurdere å redusere opptaket til det antallet studieplasser som departementet finansierer, sier Smith-Tønnessen

Da vil regionen får 50 færre nyutdannede lærere per år.