– For å få flere lærere må vi heve læreryrkets status. Flere må søke seg til yrket og forbli der. Da er lærerlønninger viktige, sier Iselin Nybø, her på Venstres landsmøte i Ålesund i mars. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
– For å få flere lærere må vi heve læreryrkets status. Flere må søke seg til yrket og forbli der. Da er lærerlønninger viktige, sier Iselin Nybø, her på Venstres landsmøte i Ålesund i mars. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Venstre: - Ingen har bedt om en lærernorm på kommunenivå

Venstre er kritiske til forslaget om lærertetthet som ble vedtatt på Arbeiderpartiets landsmøte. - Ingen har bedt om lærernorm på kommunenivå, sier Iselin Nybø. (V)

Publisert

– Venstre er veldig enige med Arbeiderpartiet i at vi har et behov for å ansette flere lærere. Det er en av de største utfordringene vi står overfor i norsk skole.

Hun er usikker på hvor Arbeiderpartiet egentlig vil med en lærernorm «minimum på kommunenivå».

– Det framstår som et typisk kompromissforslag som verken garanterer mindre klasser eller flere kvalifiserte lærere, sier Iselin Nybø (V).

Nybø er overrasket over at Arbeiderpartiet valgte å vedta et ønske om regler for hvor mange lærere hver kommune skal ha.

– Det er ingen som har bedt om en lærernorm på kommunenivå, og Utdanningsforbundets bekymringer om at en del skoler har for store klasser blir jo heller ikke løst med en slik modell, sier Nybø.

Venstre mener at det er viktig å få utdannet flere lærere og å få dem som allerede har utdanning til å bli i skolen.

– Det viktigste er å sikre at vi får flere utdannede lærere til å bli i skolen, at vi får flere gjennom lærerutdanningen, og at flere av dem som i dag underviser uten å ha formell kompetanse som lærere, får tilbud om videreutdanning. Det nytter ikke å kreve at kommunene ansetter flere hvis det ikke er tilfang av kvalifiserte lærere, sier Nybø.

Venstre frykter at det ikke hjelper å kreve flere lærere i skolen, dersom det ikke finnes nok utdannede lærere.

– For å få flere lærere må vi heve læreryrkets status. Flere må søke seg til yrket og forbli der. Da er lærerlønninger viktige, da er et godt utbygd videreutdanningstilbud viktig, og da er det viktig at nytilsatte følges godt opp ved hjelp av en god mentorordning. Jeg mener også at vi bør se på nye tiltak som for eksempel å la lærer bli en beskyttet tittel, slik at ikke hvem som helst kan kalle seg det  - slik det er med leger og advokater i dag, sier Nybø.