– Lærerne er viktige for tv–aksjonen

– Vi håper at lærere og elever tar i bruk undervisningsopplegget i forbindelse med tv-aksjonen. Det vil gi noen aha-opplevelser, sier generalsekretær i Care Norge, Marte Gerhardsen.

Er du født som jente i et fattig land, har du alle odds mot deg. Det er mindre sjanse for at du får gå på skole og hvis du blir syk får du kanskje ikke hjelp. Dette er temaer i undervisningsopplegget til årets TV– aksjon.

Det er organisasjonen Care som får inntektene av årets aksjon på NRK den 18. oktober. Før sommeren sendte de ut et undervisningsopplegg til alle barneskoler.

– Det viser seg at lærerne er utrolig viktige i TV–aksjonssammenheng, uansett hvilket formål det samles inn til så er lærerne den yrkesgruppen som er mest aktive, sier Marte Gerhardsen generalsekretær i Care Norge. 

Lett å ta i bruk

–Det har vært viktig for oss å tilrettelegge undervisningsmateriellet på en slik måte at det er lett å ta i bruk. Jeg kjenner litt til lærernes hverdag og vet at de har det svært hektisk og travelt, sier Gerhardsen.

– Vi har samarbeidet med skoleavdelingen i Cappelen Dam for å få stoffet tilrettelagt på en profesjonell måte. Innholdet er knyttet til kompetansemål i læreplanen for Kunnskapsløftet, og består av opplegg som kan benyttes i fagene samfunnsfag, matematikk, norsk og kroppsøving.

– Materiellet retter seg mot 1.– 7. trinn. For 1.– 4. trinn bruker vi utdrag og illustrasjoner fra barneboka Ujiji – en historie om å oppdage verden. Handlingen her utspiller seg i Tanzania. Boka er skrevet av barnebokforfatteren Arne Svingen og illustrert av Bjørn Ousland.  

– Oppgavene handler om forskjeller og likheter mellom Norge og Tanzania. For 5.– 7. trinn er oppgavetekstene knyttet til Rwanda.

– Det er naturlig for oss å legge et likestillingsperspektiv til grunn i undervisningsmateriellet ved å fokusere på den grunnleggende urettferdigheten som mange jenter utsettes for i fattige land, men også hvilket potensial som ligger i det å hjelpe kvinner til å hjelpe seg selv, sier Gerhardsen.

– En dag er nok

Klasse 6B på Lilleborg skole i Oslo har prøvd undervisningsopplegget. Ifølge Aftenposten fikk de seg noen skikkelige aha– opplevelser. 

– Det er helt forferdelig å tenke på at det er mange som har det sånn hver dag. En dag er nok, sier Emma Dina Risan, til avisa.  

Sammen med resten av jentene i klassen opplevde hun å bli ignorert av læreren en hel dag, jentene måtte sitte bakerst i klassen, bære guttenes bøker og sekker og ingen grep inn mot erting og plaging. Dagen etter fikk guttene kjenne på det samme.

 Lærer Espen Mejlo sier til avisa at han opplevde skoledagen som svært spesiell.

– Det var rart ikke å stille opp og hjelpe jentene når de tydelig ønsket å spørre om noe.

– For denne klassen var det nok en rar skoledag, for millioner av jenter og kvinner i fattige land er mangel på skolegang og innflytelse over eget liv normalen. Hvis en fattig familie skal sende et barn på skole, er det en selvfølge at en sønn får muligheten.

– 75 prosent av verdens analfabeter er kvinner. Jenter og kvinner rammes i hardere av fattigdom, nød og diskriminering, sier Gerhardsen.

– Det er derfor vi jobber for verdens fattigste kvinners mulighet til å klare seg selv. Vi klarer ikke å bekjempe fattigdom hvis halve befolkningen holdes utenfor.

FAKTA om TV– aksjonen:

  • 18. oktober på NRK1.
  • Pengene i år går til Cares arbeid med å gi verdens fattigste kvinner muligheten til å klare seg selv.
  • Cares viktigste metode for å hjelpe kvinner er mikrofinans, en metode Care kaller for spare- og lånegrupper.
  • Ulike prosjekter i Burundi, Niger, Mali, Uganda, Rwanda, Tanzania, Bangladesh, Sri Lanka, Burma og på Balkan skal få penger fra aksjonen.

FAKTA om CARE:

  • Initialene står i dag for Cooperative for Aid and Relief Everywhere.
  • CARE er en av verdens største hjelpeorganisasjoner og har 12 medlemsland som driver både langsiktig bistand og nødhjelp.
  • De driver arbeider i 71 land.
  • CARE mener kvinnerettet bistand er den mest effektive måten å hjelpe på.
  • Gir du en fattig kvinne 100 kroner, går 90 av dem videre til familien, til mat, helse og utdanning.
  • Hjelp til kvinner hjelper flere.
  • CARE Norge ble opprettet i 1980, men nordmenn dro nytte av CAREs hjelpeprogram for et krigsherjet Europa i 1946– 1950.
  • CARE sendte 100 millioner CARE– pakker til Europa etter 2. verdenskrig.