Kvalitet fremfor kvantitet!

Et av problemene ved en svak norsk skole er nå helt åpenbar: Foruten at 30-40 prosent av skoletimene i verste fall går bort i ro, kaos og mangel på disiplin er heller ikke lærerstudentenes innsats akkurat imponerende.

I snitt leser lærerstudentene 24 timer per uke d.v.s. "60 prosent stilling" og vi forstår i det minste forslaget om å utvide lærerutdannelsen til 5 år. Med "full uke" kunne lærerutdannelsen altså være unnagjort på ca. 3 år.
 
Vi fatter ikke at det ikke er mer ambisjoner, tempo og driv blant lærerstudentene selv om det sikkert finnes hederlige unntak. Vi foreslår sporenstreks at det innføres solide bonusstipend får de som virkelig trår til og får opp farten!
I sum er norsk skole utvidet med stadig flere år som dessverre kan bli en "løsning" også i lærerhøgskolene.

Dette koster oss noen milliarder ekstra uten garanti for kvalitetsheving. Resepten er typisk politisk: Flere år og mer penger. Vi er av stikk motsatt mening: Færre, effektive år og lavere pengebruk. Derved blir selvfølgelig mer penger frigjort til læremidler, taktisk og individuell innsats ved at skole/studieår krympes.
 
Det ser ikke lyst ut. Solhjell virker så langt tiltaksløs. Han løper rundt på skolene sammen med Jens Stoltenberg, legger haka på fjerdeklassingens pultlokk og ber ungene lese mer.

Jens oppdaget faktisk først for 14 dager siden at norsk skole var svak og etterlyser innspill og forslag som det er mer enn nok av. Hvor har mannen vært hen, – på isen i Antarktis?