De videregående skolene i Oslo har hatt strenge smitteverntiltak i ett år. Stine Weltzien mener både lærere og elever nærmer seg et punkt hvor det ikke går lenger.
De videregående skolene i Oslo har hatt strenge smitteverntiltak i ett år. Stine Weltzien mener både lærere og elever nærmer seg et punkt hvor det ikke går lenger.

Oslo-lærer: – Det holder ikke så mye lenger

Ingen har hatt så langvarige og strenge smitteverntiltak som lærerne og elevene i videregående i Oslo. – Vi nærmer oss bristepunktet, sier lærer Stine Weltzien.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er veldig matt og frustrert, sier Stine Weltzien.

Det er mandag, starten på en ny uke som egentlig skulle være gul. Planene var ferdige og læreren klar. Men søndag kveld kom beskjeden fra byrådet i Oslo om at den videregående skolen skal tilbake til rødt nivå igjen. Weltzien og de andre lærerne på videregående i Oslo må igjen lage nye planer.

– Det holder ikke så mye lenger. Vi nærmer oss bristepunktet nå. Det går rett og slett ikke noe særlig lenger, sier hun.

Dagen er i gang og Stine Weltzien har en liten pause. Hun jobber på Edvard Munch videregående i Oslo sentrum, og i dag underviser hun elevene hjemmefra. Hun er en av lærerne i landet som har undervist mest på rødt nivå under koronakrisen. Og elevene hennes er blant de som har vært minst på skolen.

– En del elever har slitt veldig og blitt hengende etter mens vi har hatt hjemmeskole. Vi har jobba beinhardt for å holde de flytende, sier Weltzien.

Les også: Vil innføre massetesting av elever og ukentlig testing av lærere i Oslo

– Sitter bare inne

– Når det er så mye hjemmeskole, er det vanskelig for elevene å holde motivasjonen oppe. Men det går også ut over livskvaliteten og deres psykiske helse, sier Lise Weltzien.

Hun er bekymret over hvor mye, eller lite, elevene har lært. Men enda mer over hvordan de har det.

– Jeg vet at mange av mine elever føler at de mister en stor del av ungdomstida si, og at de går glipp av så mange ting som skulle vært gøy og som hadde gjort en litt tung skolehverdag lettere, sier hun.

Til vanlig er det mange sosiale tiltak ved skolen, som skal gjøre at ungdommer som kommer fra ulike ungdomsskoler over hele Oslo blir venner. Det siste året har det vært lite av det.

– Sosiale aktiviteter og venner er borte. Mange trenger det ekstra man får av å være i klasserommet for å lære. Det er ikke alle som klarer å ta til seg læring når de sitter hjemme alene foran pc-en, sier Stine Weltzien.

– Jeg tror en del elever føler på at de bare sitter igjen med den tunge delen av skolen. Jeg lurer veldig på hvordan det kommer til å prege dem videre og etter covid-19, sier hun.

Les også: Her underviser Paul Johan to klasser, i to rom – samtidig

Utslitte lærere

Barne- og ungdomstrinnet i Oslo blir nå skånet for de strengeste tiltakene, men det blir ikke den videregående skolen. Bortsett fra en uke før vinterferien har det vært rødt smittevernsnivå for de eldste ungdommene i Oslo siden november. Elevene har like mange dager hjemme som de har på skolen.

– Uansett hvor mye vi prøver, får vi ikke vært der for elevene like mye som vi ønsker og like mye som de trenger. Mange trenger å ha en lærer i nærheten som pusher dem, sier Stine Weltzien.

Tidligere i år ble det bestemt at skriftlig eksamen skal avlyses.

– Nå er jo eksamen tatt bort også. Den holdt nok motivasjonen oppe for noen, sier hun.

Det siste året har ikke bare vært tøft for elevene, også lærerne kjenner det.

– Det har vært ekstremt mye fram og tilbake. Det er en del frustrasjon nå. Både vi lærere, elevene og foreldrene er slitne, sier Stine Weltzien. Det er ikke første gang hun og kollegaene har måttet kaste om på planene.

– Vi var forberedt på å tilby vanlig undervisning på skolen, men ble bedt om å legge om til full digital undervisning etter vanlig timeplan, sier Stine. Det ble en travel søndag kveld.

– Jeg kjenner ingen lærere som ikke har jobbet ekstremt mye mer enn vanlig det siste året, sier Stine Weltzien.

Les også: Avlyste eksamener gir bekymring for hull i utdanningen

Doble opplegg

Lærerne på videregående i Oslo må lage doble opplegg for elevene. Det vil si opplegg som passer til både den delen av klassen som er på skolen, og til de som er hjemme.

– Alternativet er å lage et opplegg som både de hjemme og de på skolen kan gjøre sammen, men å få til dette uten at det går ut over kvaliteten er krevende. Man ønsker jo at når elevene først er på skolen skal de få aktiviteter de ikke kan gjøre hjemmefra, sier Stine Weltzien.