Ill. foto: Kirsten Ropeid
Ill. foto: Kirsten Ropeid

Isaksen er ikke overrasket over færre søkere

– Vi forventet at kravet til minst 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene kunne påvirke søkertallet negativt på kort sikt. På lang sikt tror vi det høyner kvaliteten, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Tirsdag skrev Dagbladet om at lærerutdanningene 550 plasser studieplasser ved lærerutdanningene står tomme. På Utdanningsnytt.no kritiserte Anne T. Wøien fra Senterpartiet det nye kravet om minst  karakteren 4 i matematikk fra videregående for å komme inn på lærerutdanningen. Hun er redd det kan føre til en ytterligere lærermangel i framtida og flere ufaglærte i skolen.

– Mange er redde for at kravet til 4 i matematikk for å komme på lærerhøyskolen fører til at færre kommer inn på lærerutdanning, og det blir mindre kvalifiserte lærere. Hva sier du til det?

– Vi vet at på kort sikt så vil kravet til 4 i karakter føre til en den gang i lærerstudenter, men nedgangen er mindre enn vi frykter. På Universitet i Tromsø, som var den første som startet masterutdanningen, har de faktisk hatt en oppgang fra tidligere år, sier Isaksen til Utdanning.

 

Har tro på flere kvalifiserte

Han mener det er et tegn på at masterutdanningen kan tiltrekke seg mer kvalifiserte studenter.

– Vi har i lang hatt problemer med å rekruttere til barnetrinnet. Om søkertallet ikke tar seg opp må vi vurdere ekstra rekrutteringstiltak. Samtidig er barnetrinnet det trinnet der en virkelig trenger kompetente lærere og et karakterkrav har noe for seg, sier Isaksen.

Kunnskapsministeren tror også at med høyere opptakskrav vil flere studenter faktisk gjennomføre utdanningen.

Antall ufaglærte som underviser i skolen, øker, fra 3,4 prosent i fjor til 4,1 prosent i år, ifølge Dagbladet.

 

Varsler flere og strengere karakterkrav


– Kan ikke matematikkravet bare føre til at det blir flere ufaglærte i skolen?

– For oss er det et mål at det skal jobbe så få ufaglærte i skolen som mulig. Vi har en ordning som gir utdanningsstipender til dem som jobber i skolen som mangler pedagogikk.

– Hvorfor har dere valgt å sette krav til 4 i akkurat matte?
– Målet er også å skjerpe kravet i engelsk og norsk, men vi må gjøre det gradvis for å unngå for stort fall i rekrutteringen. Å sette opp kravet i matematikk er en forsiktig start, planen er å trappe opp på sikt. Forutsetningen er flere med gode karakterer vil søke lærerutdanningen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.