Ingen på Tromsdalen videregående skole i Tromsø setter flere karakterer enn Lars Einar Mathiassen. Foto: Kirsten Ropeid

Han har skolerekorden i karaktersetting

Med 180 karakterer, satt mellom april og juni, har lektor Lars Einar Mathiassen rekorden i karaktersetting ved Tromsdalen videregående skole i Tromsø.

Publisert Sist oppdatert
Mange lærere klager over at altfor mange lyse vårkvelder går med til karaktersetting. Men Lars Einar Mathiassen klager ikke. I år blir det dessuten «bare» 120, vedgår han når Utdanning har dratt ham ut fra karaktersettinga til en liten pause i kantina på skolen.

Les denne: Flere skoletimer førte til bedre karakterer

Men når alle gruppene hans er fylt helt opp med elever, da setter han 180 karakterer. Og det skjer år om anna.

– Det er blitt en livsstil, sier han bare, og gliser.

– Elevene vil gjerne ha de tradisjonelle prøvene.

Grunnen til at Mathiassen setter så mange karakterer, er at han har mange fag der elevene har et relativt lavt timetall per uke.

– Jeg underviser i historie, samfunnsfag, kroppsøving og geografi, oppsummerer han.

– Derfor har jeg svært mange elever. I tillegg er jeg fotballtrener i Tuil, Tromsdalen ungdoms- og idrettslag. Så det med å omgås mange, det er som sagt blitt en livsstil. Å sette mange karakterer, det går helt greit, sier Lars Einar Mathiassen.

Likevel innrømmer han at det kan være utfordringer med å ha så mange elever.

– Når vi kommer tilbake etter ei langhelg på våren og jeg roter med navna, da er det flaut, innrømmer han.

Men stort sett er det moro:

– Det er gøy å kjenne så mange elever og ha en for inn i ulike grupper. Få veit så mye som meg om hva som foregår på skolen, sier han.

– På Tromsdalen videregående skole står lærerne ganske fritt i sjøl å bestemme hva slags formelt grunnlag de vil ha for å sette karakterer. Det må ikke være skriftlig prøve. Kan du kutte noen karakterer med det?

– Vel, elevene er ganske konservative, og vil gjerne ha de tradisjonelle prøvene.

– Har du likevel et råd til unge folk med lærerdrømmer, men som vil bruke mindre av våren på vurdering?

– Velg store programfag, som norsk eller matte. Ikke velg som meg, sier Lars Einar Mathiassen.

– Økende dokumentasjonskrav

Thom Jambak er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet med bakgrunn fra videregående skole. Han er ikke imponert over rekorden fra Tromsdalen.

– Mange setter like mange og også flere karakterer. Men det er typisk at de som har kroppsøving, gjerne setter flest. De kan ha opp mot hundre elever bare i det faget, sier Jambak.

– Hvor belastende er det å skulle sette så mange karakterer på så kort tid?

– Vurderingspresset er helt klart størst for elevene. Men lærerne opplever et økende dokumentasjonskrav. Karakteren må begrunnes med tydelig dokumentasjon for å være rettslig på den sikre sida. Vi må kunne diskutere om dette er gått for langt.

– Hvorfor blir det så mange karakterer å sette i denne korte tida?

– Mange skoler har tradisjon for å la elevene øve på eksamenssituasjonen gjennom heldagsprøver. De skal rettes og karaktersettes. Dessuten er lærerne gjerne på tilbydersida i denne tida. Det er elever som gjerne ønsker seg en ekstra prøve for å bedre dokumentere nivå, og lærerne strekker seg langt. Til slutt er det standpunktkarakteren som skal settes. Men det bør jo være slik at dialogen mellom lærer og elev gjennom hele året er sik at standpunktkarakteren ikke blir noen overraskelse, sier Thom Jambak.


Powered by Labrador CMS