- Kalkulatoren har ødelagt mye
Matematikkprofessor Audun Holme ved Universitetet i Bergen mener bruken av kalkulator har mye av skylden for at norske elevers resultater er på et bunnivå i Timss-undersøkelsen.
Han sier videre til Bergens Tidende at det i
arbeidet med læreplanene for videregående skole for
Reform 94 ble gjort alvorlige feil. Professoren tar selvkritikk:
Han var selv med i arbeidet med læreplanene.
Professoren hevder at norske elever bruker
kalkulator altfor mye.
- Å være så avhengig av
kalkulatoren gjør at elevene bruker relativt mye energi
på relativt enkle ting og ikke får mulighet til å
fordype seg på samme måte som de som behersker
basiskunnskapen, sier Holme.
Han tilføyer at det ikke er noe poeng
å forby kalkulatoren, men at elevene i deler av matematikken
bør klare seg uten.
Timss-undersøkelsen viser at elevene har
store problemer med elementær matematikk. Bare 30 prosent av
norske elever på 4. trinn svarer rett på oppgaven 15 x 9.
Sammenligningsvis klarer 86 prosent av tiåringene i Nederland
og Japan dette.
Det internasjonale gjennomsnittet viser 72
prosent rett på spørsmålet.
(lo)