- Kalkulatoren har ødelagt mye

Matematikkprofessor Audun Holme ved Universitetet i Bergen mener bruken av kalkulator har mye av skylden for at norske elevers resultater er på et bunnivå i Timss-undersøkelsen.

Han hevder at elever i Norge har brukt mye mer kalkulator enn de landene som skårer bedre på Timss.
 
Han sier videre til Bergens Tidende at det i arbeidet med læreplanene for videregående skole for Reform 94 ble gjort alvorlige feil. Professoren tar selvkritikk: Han var selv med i arbeidet med læreplanene.
 
Professoren hevder at norske elever bruker kalkulator altfor mye.
- Å være så avhengig av kalkulatoren gjør at elevene bruker relativt mye energi på relativt enkle ting og ikke får mulighet til å fordype seg på samme måte som de som behersker basiskunnskapen, sier Holme.
 
Han tilføyer at det ikke er noe poeng å forby kalkulatoren, men at elevene i deler av matematikken bør klare seg uten.
 
Timss-undersøkelsen viser at elevene har store problemer med elementær matematikk. Bare 30 prosent av norske elever på 4. trinn svarer rett på oppgaven 15 x 9. Sammenligningsvis klarer 86 prosent av tiåringene i Nederland og Japan dette.
 
Det internasjonale gjennomsnittet viser 72 prosent rett på spørsmålet.
 
(lo)