Hvordan skape skiglede for de minste
I Øversveen barnehage har vi skiskole hvert år og vi tar med alle, uansett erfaringer og eventuelle funksjonshemninger.
Se bilder nederst.
Erik (4) har fått med seg mor ut i løypa. Han må jo vise hva han har lært på ski i barnehagen, og det er han stolt av. Erik får, som pedagogen i barnehagen har tipset om, gå først og bestemme farten når skituren er på hjemmebane. Han har lært å reise seg etter fall, og han har framfor alt lært at det er kjempegøy å gå på ski. Vinter og snø er blitt topp.
Skiskole på årsplanen
I Øversveen barnehage er skiskole en fast del av årsplanen, både for femåringene og fireåringene. Barnehagen på Lillehammer pleier å ha fine snøforhold og bruker lysløypa og fotballbanen i nærområdet når det er skikurs.
Kurset starter med at barna lærer seg å bære ski og staver selv. En ski i hver hånd, mens stavene henger løst om håndleddet. Deretter lærer de å ta på seg ski selv, ved å banke ut snøen i tuppen av skiskoen og feste.
Erfaringen er at med demonstrasjon og litt hjelp, blir ungene ganske selvstendige etter første kursdag.
Første ferdighet er å lære seg å reise seg etter fall. Legge seg på ryggen, beina rett opp i været, samle skiene, vippe dem til siden og krabbe mot skituppene.
(Ikke alle vet hva rygg og skitupp er, men det kan demonstreres av voksne.)
Første dagen er på flatmark, uten faste spor og uten staver. Vi leker "hermegåsa", "stiv heks" og "alle mine duer". Etter en slik start opplever vi at barna forventer å lære å kjøre nedoverbakke neste gang.
Andre dagen bruker vi en egnet bakke der barna greier å gå både opp og ned.
Oppover trener vi på fiskeben, med staver og å gå sidelengs. Erfaringsvis er sidelengs lettest å lære for de yngste. Mange barn har nemlig smørefrie ski som ikke har så godt feste for fiskebein. Sidelengs oppover krever helle ikke samme armstyrke som fiskebein.
Tredje dagen er uten tvil den morsomste og mest motiverende. Da går det utforbakke. Barna vil ha fart, men vi oppfordrer til å prøve å holde seg på beina, ikke dette med vilje. Dersom farten blir for høy, oppfordrer vi dem til å sette seg på rumpa, for å dette med kontroll, eller ploge.
I utforbakken er det gøy med utfordringer. Porter, med tverrbånd av krepp-papir, kjøre to og to eller tre og tre som holder samme stav eller hoppe litt.
Enkelte ganger legger vi ut bokstavkjeks i løypa. Poenget er at barna må bremse og undersøke om det er deres bokstav, kjøre videre eller stanse helt og spise den opp.
Fjerde dagen er det skitur. Fireåringene går en kilometer, og femåringene kan ta bussen opp i høyden og suse ned til barnehagen, en tur på 5 km.
Egen sekk med sjokolade er viktig denne dagen.
Avslutningen er et høytidelig arrangement i barnehagen, med gullmedaljer, Kvikklunsj, appelsin og diplom. Alle får stå på pallen etter tur.
Forutsetninger for skiskolen
-
Vi tar med alle, uansett erfaringer og eventuelle funksjonshemninger. Ikke-etnisk norske barn og foreldre har ofte vært aller mest fornøyd. Sitat iransk far: "Vi er ikke en skifamilie, men alle måtte ut i skisporet i påsken. Femåringen lærte oss det."
-
Vi hjelper med å skaffe skiutstyr hvis de ikke har, og barna må ha gode klær.
-
De voksne må demonstrere og motivere og være med og gå på ski selv.
-
Vi setter i gang så fort forholdene ligger til rette, da vinteren kan være ustabil.

Lærer å ta på skiene selv.

Lærer å kjøre porter.

Selveste pallen.

Stolt medaljevinner.
.jpg)
Klar, ferdig gå.

Knall og fall, men kommer seg opp på egen hånd.
.jpg)
Alle fikk gull!