Vil lage Norges beste lærerutdanning

Universitetet i Tromsø (UiTø) og Høgskolen i Troms (HiTø) slår kreftene sammen for å lage Norges beste lærerutdanning. Målet er å vinne kampen om studentene.

Når den felles lærerutdanninga settes i sving er ikke helt avklart. Men allerede fra høsten 2004 vil studentene merke sammenslåinga.
 
Et felles utvalg UiTø og HiTø har satt sammen, la et par uker før jul fram sin utredning om en felles lærerutdanning, forteller Universitetet i Tromsø på sine nettsider. Utredningen ble mottatt med glede av rektorene Jarle Aarbakke (UiTø)  og Ulf Christensen (HiTø). I utredningen foreslås det at UiTø og HiTø samarbeider om en felles lærerutdanning i Tromsø. Lista legges høyt, for de ønsker å tilby den beste lærerutdanninga i Norge.
 
Mastergrad
For studentene betyr en felles lærerutdanning at de lettere kan bygge ut sin lærerutdanning med en mastergrad, uansett hvilken retning innenfor lærerfaget de har valgt, førskolelærer, allmennlærer, praktisk/estetiske fag, musikk, dans og drama. Dette gir studentene mulighet til å fortsette studiene utover fire år. Senere får de også muligheten til å fortsette innenfor et doktorgradsprogram. Men alle lærerstudentene skal ikke samles i et felles hus.
 
Utdanningen skal ha både ha regional og internasjonal appell. Blant annet ønsker man å jobbe for å gi studentene praksismuligheter i Norden og Europa. Senere ønsker man også en solidaritetspraksis i samarbeid med Direktoratet for utviklingshjelp (Norad).
 
Bedre praksisperiode, mer forskning
Leder av utvalget, Liv Carstens Knudsen fra UiTø, sier også at studentene skal få mulighet til en bedre praksisperiode. Blant annet skal man satse på et forpliktende samarbeid med skolene, og gi skolene større ansvar for lærerstudentene.
 
Lærerstudentene skal møte ei skole i utvikling, og derfor skal samarbeidet også innebære å legge større vekt på forskning.
- Blant annet ønsker vi å legge mer vekt på klasseromforskning, forteller Liv Carstens Knudsen.
 
Å organisere utdanningen innen forskning er det UiTø som tar seg av.
Ved å samarbeide tettere, viser man bredden i lærerutdanningen, fra førskoleutdanning til praktisk pedagogikk ved UiTø, mener Carstens Knudsen.
 
Både Aarbakke og Christensen understreket at sammenslåingen ikke vil koste ekstra penger, ettersom de heller satser på å slå sammen de ressursene de allerede har. Men de la ikke skjul på at det organisatoriske må jobbes mer med.
 
Sammenslåing
Rektor ved HiTø, Ulf Christensen, mener at dette samarbeidet også må ses i forhold til arbeidet med å slå sammen universitetet og høgskolen. Når en sammenslåing eventuelt kommer, er ifølge de to rektorene umulig å si.
 
- Samarbeidet mellom universitetet og høgskolen om lærerutdanninga vil åpne for en del muligheter, men også problemer. Begge deler er nyttige erfaringer i prosessen videre med sammenslåing, mener professor og dekan ved det humanistiske fakultet, Erik Egeberg.
 
Aarbakke legger også vekt på at uansett hvilket forslag fra Ryssdalutvalget som vedtas av Stortinget, blir det stadig mer kamp om studentene. Å lage det som kan bli landets beste lærerutdanning, ser UiTø og HiTø på som et ledd i trekke til seg flere studenter.
 
Utvalget
Utvalget som utredet den felles lærerutdanningen ved Høgskolen og Universitetet har sju medlemmer: fra UiTø prodekan Tor Dahl, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, professor Tone Skinningsrud, Institutt for pedagogikk, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, dekan Erik Egeberg, Det humanistiske fakultet og amanuensis Liv Carstens Knudsen, Program for læring og praktisk pedagogikk.
 
Fra HiTø dekan Andy Sortland, Avdeling for lærerutdanning (avløst av dekan Vibeke Lundsby), prodekan Michael Strobelt, Avdeling for kunstfag, studieleder Siw Skrøvset, Avdeling for lærerutdanning.
 
Avdelingsleder Bjørg Hunstad ved Avdeling for lærerutdanning ved Høgskolen er sekretær for utvalget.
 
(yt)