Pedagogstudentene krever lovfestet rett til veiledning av nyutdannede

Avtalen mellom KS og Kunnskapsdepartementet om veiledning av nyutdannede lærere er sagt opp. Den er erstattet av en ny og mer uforpliktende avtale. Det opprører Pedagogstudentene. De krever en lovfestet rett til veiledning.

- En av tre nyutdannede lærere slutter etter få år i yrket. Samtidig har KS og Kunnskapsdepartementet sagt opp avtalen om veiledning av nyutdannede pedagoger i skole og barnehage, sier Marie Furulund, leder i Pedagogstudentene, til Utdanning.

En ny avtale er inngått, men ordlyden er langt mer uforpliktende for begge parter.

- Selv den gamle avtalen var ikke forpliktende nok. Nå har vi fått en som er enda dårligere og som pulveriserer ansvaret, sier Furulund og legger til: - Vi mener veiledning er det beste grepet man kan gjøre for å beholde gode lærere i yrket. Å si opp avtalen er derfor feil vei å gå.

Forrige avtale om veiledning av nyutdannede pedagoger ble undertegnet av tidligere kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) og tidligere KS-leder Halvdan Skard i 2009. Avtalen slo fast at alle kommuner og fylkeskommuner har plikt til å arbeide målrettet for å tilby veiledning til alle nytilsatte. Avtalen var gyldig fra 2010/11 og fram til den nye ble inngått høsten 2014.

Pedagogstudentene krever lovfestet rett

- Den forrige avtalen spesifiserte hvilke oppgaver de to avtalepartnerne, KS og staten, hadde. I den nye avtalen er veiledning av nyutdannede pedagoger ett av 17 samarbeidsområder. Det står ikke hva avtalepartnerne skal gjøre for å sikre at alle nyutdannede pedagoger får veiledning, sier Furulund.

- Det vi ønsker oss er øremerkede midler, samt en lovfestet rett til veiledning. Nå frykter vi i stedet at kommuner og fylkeskommuner kommer til å nedprioritere denne viktige oppgaven. Det vil føre til store rekrutteringsproblemer. Statistisk sentralbyrå har regnet ut at vi kommer til å mangle 23.000 lærere allerede om seks år, påpeker Pedagogstudentenes leder.

Hun vil også at nyutdannede pedagoger skal ha plikt til å delta på veiledningen. I tillegg krever Pedagogstudentene at veilederne har veiledningskompetanse. Da trengs det etterutdanning.

KS vil ikke ha lovfesting

Avdelingsdirektør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug, sier til Utdanning at nyutdannede pedagoger fortsatt skal få veiledning.

- Ordlyden i den nye avtalen er endret, men innholdet fra den gamle avtalen videreføres, sier Barlindhaug.

- Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet mener avtalen er for lite forpliktende. Hva mener du?

- Avtalen som er inngått mellom KS og Kunnskapsdepartementet er en intensjonsavtale. Skoleeier har ansvar for at avtalen følges opp i praksis. Jeg er sikker på at kommuner og fylkeskommuner kommer til å påta seg ansvaret for at nyutdannede pedagoger får veiledning, sier han.

- Pedagogstudentene vil ha en lovfestet rett til veiledning. Får de støtte fra KS?

- Nei, vi er imot å lovfeste retten til veiledning for nyutdannede. Vi tror ikke lovfesting er veien å gå. Vårt prinsipielle syn er at oppgaven skal være skoleeiers ansvar.

- Når skoleeier ikke har noen plikt til å utføre denne oppgaven kan det medføre at den nedprioriteres. Hva tenker du om det?

- Veiledning av nyutdannede er en viktig oppgave og jeg har tror på at kommuner og fylkeskommuner er seg sitt ansvar bevisst, sier Barlindhaug.

- Det er også vanskelig å skaffe studentene nok øvingslærere i praksisperiodene mens de er under utdanning. Hva tenker du om det?

- Det er universitets- og høgskolesektoren som forvalter pengene til øvingslærerne, gjennom en statlig avtale.  Det er en ordning vi lever greit med, sier Barlindhaug.

Kunnskapsdepartementet vil satse på veilederne

Statssekretær Birgitte Jordahl (H) i Kunnskapsdepartementet sier til Utdanning at departementet ønsker et målrettet samarbeid om veiledningsordningen.

- Vi ønsker et målrettet samarbeid med alle parter som er involvert i veiledningsordningen og hører gjerne på de innspillene Pedagogstudentene har, sier Jordahl og fortsetter:

- Jeg vil oppfordre skoleeiere til å benytte seg av videreutdanningstilbudene i veiledning, og jeg vil også oppfordre partene lokalt til å legge gode rammer for veiledningsordningen.

Jordahl forteller at regjeringen nå har satt i gang en evaluering av hvordan veiledningsordningen og utdanningstilbudet for veiledere kan styrkes og forbedres.

- Når evalueringsrapporten foreligger, vil vi vurdere om det burde være sterkere nasjonale føringer, sier hun.

Professor mener veiledningsordningen bør styrkes

Professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, er kritisk til at KS og Kunnskapsdepartementet har inngått en mer uforpliktende avtale om veiledning.

- Det at nyutdannede pedagoger får veiledning den første tiden når de er ute i jobb, har stor betydning for selvfølelsen og tryggheten i yrket, sier han.

For å hindre at nyutdannede lærere og barnehagelærere slutter, mener Nordahl myndighetene bør styrke veiledningsordningen, ikke svekke den.