- Må forske mer på hva mediene betyr for læring
Den danske professoren Kirsten Drotner mener at det må forskes mer på hva mediene betyr for læring, og at "media literacy" må bli en del av de unges utdanning. Internettet er mer enn en passiv formidler av informasjon. Det påvirker oss.
- Media literacy kan i den ene enden være
evnen til å lese en bruksanvisning, og i den andre enden en
grunnleggende kompetanse om en vil overleve i det 21.
århundret, sa professoren og listet opp en rekke begrunnelser
på hvorfor media literacy er viktig:
Tolkning av tegn er avgjørende for å
kunne fungere kulturelt, sosialt, politisk og økonomisk i et
komplekst semiotisk samfunn - semiotikk er læren om tegn og
deres betydning. Den nylige avsluttete danske valgkampen viser
hvilken betydning det har å kunne tolke det som foregår i
mediene.
Stadig flere "tegnsystemer" artikuleres via
mediene. Medier og ikt veves tettere sammen, det som kalles
mediekonvergens. De unges kompetanse på dette feltet må
derfor utvikles. Medie- og ikt-kompetanse er av avgjørende
betydning for å fungere demokratisk.
Utfordringene
Etter Drotners mening er media literacy
avgjørende for læring. Ikt er definert som et
nøytralt verktøy, men at ikt gjør noe med den som
sitter for skjermen, har hittil ikke vært viet mye
oppmerksomhet.
Media literacy er en del av allmenndannelsen
og den må inngå i utviklingen av den enkeltes kompetanse.
Det må også utvikles kriterier for evaluering av
kunnskapen, også av de ferdigheter som er ut over de rent
konkret tekniske.
Som en ytterligere begrunnelse for å
satse på media literacy i utdanningen, refererte Drotner til
FNs konvensjon om barnets rettigheter av 20. november 1989
(ratifisert av Norge 8. januar 1991).
I Artikkel 13 står følgende:
"Barnet skal ha rett til ytringsfrihet; denne
rett skal omfatte frihet til å søke, motta og meddele
opplysninger og ideer av ethvert slag uten hensyn til grenser,
enten det skjer muntlig, skriftlig eller på trykk, i
kunstnerisk form eller gjennom en hvilken som helst
uttrykksmåte barnet måtte velge."
Framhevet Østeruds bok
I foredraget sitt roste Drotner boken til
Østerud.
- Den prøver å kombinere tre viktige
områder som forskerne er opptatt av: Samfunnsforming,
læring/læringstyper og den ikt -kompetanse en har bruk
for, sa Drotner, og berømmet Østerud for at han blander
teori og empirisk forskning på en utmerket måte.
- Ofte glemmer man at ny teknologi er sprunget
ut av gammel teknologi, derfor er det viktig å ha et historisk
perspektiv, og det har denne boka.
Drotner kretset mye om begrepet literacy, et
engelsk ord det ikke er noen god norsk eller dansk oversettelse av.
Vanligvis menes med literacy skrive- og leseferdigheter.
Østerud utvider definisjonen: Literacy er et sett av sosiale
praksiser der skriftteknologien inngår sammen med det
symbolsystemet den formidler.
Drotner framhevet at Østeruds bok yter et
norsk bidrag til den internasjonale diskusjonen om media literacy.
I England ble det for tre år siden opprettet et statlig organ
som skal omfatte all offentlig kommunikasjon - det skal bidra til
å utvikle media literacy. Dette har fått stor
oppmerksomhet, og det skal settes i gang forskning og offentlige
høringer om media literacy. Mediesosiologi er blitt svært
sentralt.
Den danske professoren er ansatt ved Institut
for Litteratur, Kultur og Medier ved Syddansk Universitet i Odense.
Hun er også professor II ved Pedagogisk
forskningsinstitutt.