Lærerstudenter med egne forskningsprosjekter
Over 50 små forskningsprosjekter ble presentert på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) nylig. Alle prosjektene er gjennomført av lærerstudenter.
For andre gang i historien kunne lærerstudenter ved den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU) på NTNU presentere sine forskningsprosjekter.
Det at samtlige lærerstudenter skal legge fram et forskningsprosjekt mot slutten av studieåret, skjedde for første gang på et tilsvarende seminar i fjor. Over 50 prosjekter ble presentert i ulike parallellseminarer 15. mai. Dosent Per Ramberg og komitéleder Ine Marie Eriksen Søreide (H) innledet.
– Om høsten har studentene forskningsmetodisk teori der de gjennomgår kvalitativ og kvantitativ metode og ulike måter å bearbeide og presentere data på. Om våren velger de et tema og hver studentgruppe gjennomfører et forskningsprosjekt med basis i praksisfeltet, forklarer Per Ramberg, dosent og leder for Program for lærerutdanning ved NTNU.
Studentgruppene består stort sett av to til fire studenter.
– Vi er kanskje den eneste utdanningsinstitusjonen i Norge som gjennomfører et slikt forskningsprogram med lærerstudentene våre, sier Ramberg til Utdanning.
Han var blant innlederne i det fullsatte auditoriet. Til stede var, i tillegg til lærerstudentene, ansatte ved Program for lærerutdanning ved NTNU, representanter for partnerskapsskolene, skoleeiere, skoleledere, elever, lærere og andre interesserte.
– Forskningsprosjektene gjennomføres i løpet av den tiden lærerstudentene har sine åtte uker med praksis. Prosjektene er en del av studentens mapper som vurderes til eksamen og teller 20 studiepoeng. Hver studentgruppe fikk oppnevnt opponenter som stilte spørsmål etter presentasjonene. På bakgrunn av tilbakemeldingene gjennomfører studentene forbedringer og endelig innlevering av forskningsprosjektene skal skje innen to uker, forklarer Ramberg.
Tilpasset opplæring
Tilpasset opplæring var den røde tråden som gikk igjen i alle forskningsprosjektene. Men de rundt 175 studentene hadde valgt ulike temaer og ulike presentasjonsformer. Enkelte presenterte forskningsprosjektene sine på film. Det gjaldt blant annet seks medielærerstudenter som fikk presentere prosjektet sitt i plenum med Ine Marie Eriksen Søreide, leder i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til stede.
"Skal forskning og utvikling være redningen for norsk lærerutdanning?", var tittelen på Eriksen Søreides foredrag for lærerstudentene.
– Jeg burde kanskje forandret tittelen på foredraget mitt til: "Skal medielærerstudentene være redningen for norsk lærerutdanning?", sa en imponert Eriksen Søreide da filmen var over.
I foredraget sitt gikk hun inn på resultatene fra evalueringen av allmennlærerutdanningen i 2006, de internasjonale undersøkelsene PISA, PIRLS og TIMSS og OECDs vurdering av det norske utdanningssystemet. Eriksen Søreide pekte på satsingsområder hun mener bør prioriteres. Hun ser på en forbedret og forskningsbasert lærerutdanning som ett viktig område og viste til stortingsmeldingen om en ny lærerutdanning for grunnskolens behov som er ventet å komme ved årsskiftet 2008/2009.
Eriksen Søreide mener innholdet i all lærerutdanning bør gjennomgås før man eventuelt utvider lærerutdanningen til å bli femårig. Hun ser det som viktig å skape en kultur for læring ved lærerutdanningsinstitusjonene, blant annet gjennom mer forsknings- og utviklingsarbeid.