Fullfører ikke på normert tid
65 prosent av studentene ved Universitetet i Tromsø fullførere ikke bachelorstudiet på tre år. Det meldes i siste utdanningsmelding fra universitetet. Av de 601 studentene som ble registrert i på et bachelorprogram i 2005 var bare 209 igjen våren 2008.
Det er universitetets nyhetstjeneste som melder om studentenes dårlige gjennomføring. Tallene fra kullene som startet sine studier i 2003 og 2004, viser også samme tendens.
Universitetets rektor, Jarle Aarbakke, er bekymret over dette, og han har kontaktet departementet for å diskutere situasjonen. Men overrasket var han da det viste seg at sammenlignet med de tre andre store norske universitetene lå Tromsø best an når det gjaldt gjennomføring av studiene på normert tid.
Aarbakke vil nå at universitetet skal sette på et selvransakelsens lys for å finne ut om det store frafallet skyldes dårlig studiestruktur og studentoppfølging. En problemstilling vil bli om et slikt stort frafall er naturlig å regne med. Mange unge begynner på et studium uten å vite helt sikkert at det er dette de virkelig vil satse på. Rektoren påpeker at det er lite samfunnsøkonomisk at de unge tar opp studielån uten å fullføre studiene.
Masterstudentene følger heller ikke tidsplanen
Ved Universitetet i Tromsø var det bare 38 prosent av dem som startet på et masterstudium i 2006 som fullførte på den normerte tida på to år. Rektoren tror at dette med å vurdere hvor omfattende en masteroppgave skal være, ikke er helt avklart. Han forteller at man tidligere hadde problemer med at doktorgradskandidatene hadde problemer med gjennomføringen. Dette har en fått orden på fordi veilederne er blitt mer bevisst på hvilken arbeidsmengde det er naturlig å kreve. Rektoren er derfor ikke bekymret for det som skjer på med masterstudentene. Man er nå i gang med samme prosessen som har vært gjennomført med doktorgradskandidatene.
I en kommentarblogg til meldingen fra Universitetet i Tromsø skrives det at mange ikke innser hva et universitetsstudium innebærer. En grunn til den dårlige gjennomføringen er at studentene ikke har tilstrekkelig struktur og selvkontroll til å fullføre studiene, fordi de er vant med å få oppfølging og "oppsulling" fra barneskole til videregående skole. Vedkommende mener derfor at man ikke må gjøre universitetsstudiene for enkle bare fordi grunnlaget fra skolenivået er for dårlig.