Dysleksi Norge mener lærerne bør kunne mer om lærevansker

Skal du bli optiker er lese- og skrivevansker en del av utdanningen din. Men går du på en norsk lærerutdanning, er det ikke noe krav om at dysleksi står på timeplanen.

– Ikke bra, mener Dysleksi Norge som vil ha kunnskap om lærevansker inn som et minstekrav i norsk lærerutdanning.

Interesseorganisasjonen Dysleksi Norge mener at lærerne generelt har for dårlig kunnskapsnivå om skrive- og lesevansker, skriver NRK.no

– Norske lærere kan altfor lite om lese- og skrivevansker. Mens alle optikere har det på sitt pensum, er det svært varierende hva lærerstudenter lærer, sier pedagog Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Midtbø viser til at kunnskapsnivået om dysleksi er svært forskjellig rundt om på norske skoler.

–Jeg pleier å si at det er en bingoskole. Mange lærere er ekstremt flinke, mens andre ikke kan noen ting.

Feil håndtering av lesevansker kan være alvorlig for det enkelte barn, mener Dysleksi Norge.

–Det er helt opplagt at barn som har sittet i ti år uten å få til ting, utvikler ganske store vansker, sier Midtbø som nevner skolevegring, angst og følelse av egen utilstrekkelighet som mulige konsekvenser.

En del barn havner hos optiker fordi foreldre og skole mener barnet har dårlig syn.

Optiker Elin Hansson sier at hun ofte har hørt foreldre fortelle at barnet deres hatt fått beskjed om å lese mer for å bli flinkere, og at dette kan oppleves som negativt for barnet. Det er ikke uvanlig at barn som har lese- og skrivevansker også sliter i gymtimene. Dårlig samsyn kan være en forklaring, og dette kan også henge sammen med skrive- og lesevansker, forteller hun.

 

http://www.nrk.no/norge/ikke-alle-laerere-laerer-om-dysleksi-1.11964199