6 av 10 lærere får ikke kompetanseheving
63 prosent av norske lærere får ikke kompetanseheving i forbindelse med innføring av nye valgfag skolen tilbyr, ifølge en ny undersøkelse.
30 prosent svarer at de har fått nødvendig kompetanse, ifølge en undersøkelse Utdanningsforbundet har gjort blant sine medlemmer.
– Dette kan tyde på at tilbudet om kompetanseheving tilknyttet innføring av valgfagene ikke har vært tilstrekkelig, heter det i rapporten fra forbundet.
Les også: – Trist at ordningen er underfiansiert
Det tyder også på at skolene har valgt å tilby fag hvor de allerede har nødvendig kompetanse. Dermed oppleves kanskje ikke behovet for kompetanseheving like stort.
– At nesten 63 prosent svarer nei på dette spørsmålet må likevel sees som lite tilfredsstillende, heter det i rapporten.
Utenfor skolen
Lærerne er også spurt om skolen ved har egnete rom og utstyr slik at undervisning kan gjennomføres i tråd med læreplanen for valgfagene. Drøyt halvparten oppgir å ha det, mens om lag 20 prosent svarer nei. Resten svarer «vet ikke».
Her fikk de spurte muligheten til å utdype svaret, og lærerne mener skolene har valgt hvilke valgfag de skal tilby ut fra tilgangen på rom, utstyr og kompetanse.
– Noen oppgir spesifikt at de har rom, men mangler utstyr fordi det ikke fulgte midler med innføringen av valgfagene, heter det i rapporten.
Undersøkelsen ser også på om skolene følger opp myndighetenes mål om å bruke alternative læringsarenaer utenfor skolen for å gjøre undervisningen mer praktisk. Om lag halvparten svarer at det blir gjort, mens 40 prosent svarer nei.
Les også: Det er fortsatt utstyr i videregående som er til fare for lærere og elever
Få velger forskning
Ifølge opplæringsloven skal hver skole tilby minimum to valgfag fra høsten 2012. Undersøkelsen viser at det vanligste er å tilby fire eller færre valgfag. Kun få skoler i vår undersøkelse har fem eller flere av de nye valgfagene i inneværende skoleår, og en liten andel oppfyller ikke kravet – og tilbyr ingen eller ett valgfag.
Det vanligste faget som tilbys er "Fysisk aktivitet og helse" med 82 prosent, etterfulgt av "Design og redesign" (63 prosent) og Sal og scene (60 prosent). "Forskning i praksis" og "Internasjonalt samarbeid" ser ut til å være de fagene som færrest skoler tilbyr så langt.
Må følge med framover
I statsbudsjettet for 2013 er det foreslått å bevilge 68,4 millioner kroner til innføring av valgfag på 9. trinn. Det er lagt til grunn for beregningene at departementet mener at innføringen av valgfag vil kreve om lag 25 prosent høyere lærertetthet.
– Utdanningsforbundet mener dette ikke er en tilstrekkelig styrking av finansieringen og at valgfagsordningen fortsatt er underfinansiert, heter det i rapporten.
Lærerne er også spurt om finansiering av valgfagene har fått konsekvenser for andre deler av skolens virksomhet. 30 prosent svarer ja på dette, mens noe over halvparten mener valgfagene ikke har rammet andre deler av virksomheten ved skolen.
Forbundet mener det er viktig å følge med framover ettersom ordningen fra og med høsten 2013 også skal omfatte elever på 9. trinn, og at det er vedtatt læreplaner for ytterligere syv nye valgfag.
– Ikke minst vil det være viktig gjennom med grundigere studier, hvor en ser på hvilke faktiske konsekvenser de nye valgfagene får for elevenes motivasjon, mestring og læring, heter det i rapporten fra Utdanningsforbundet.