– Det må bli mer attraktivt å jobbe i lærerutdanningen, blant annet ved å heve lønnen til minst samme nivå som i skolen, poengterte Nina Nordvik i høringen om humaniorameldingen i Stortinget. Skjermdump fra Stortinget.no

Humaniora-meldingen: UDF vektlegger økt lønn for lærerutdannere

Utdanningsforbundet mener lønnsnivået i lærerutdanningen må heves til minst samme nivå som i skolen. Det vil kunne bidra til å oppfylle intensjonene i stortingsmeldingen Humaniora i Norge.

Utdanningsforbundet benyttet høringen om stortingsmeldingen Humaniora i Norge, Meld. St. 25 (2016–2017) til å slå et slag for de faglig ansatte i lærerutdanningen.

– Det er en utfordring å rekruttere faglig ansatte med kompetanse i blant annet norsk og engelsk. Derfor må det bli mer attraktivt å jobbe i lærerutdanningen, blant annet ved å heve lønnen til minst samme nivå som i skolen, sa Nina Nordvik, seniorrådgiver i seksjon for utdanning og forskning, som presenterte Utdanningsforbundets muntlige høringsuttalelse for kirke-, utdannings- og forskningskomiteen (KUF-komiteen) i høringen 4. mai. 

I tillegg til lønnsøkning mener Utdanningsforbundet at det må legges til rette for forsknings- og utviklingsarbeid og kompetanseheving for alle ansatte i lærerutdanningen.

 

Læremidler

I sin høringsuttalelse ga Utdanningsforbundet hovedsakelig innspill på humanioras plass i lærerutdanningen og skolen. Til tross for at Utdanningsforbundet ser gjenkjennelige analyser i meldinger, mener forbundet at noen av tiltakene er vagt formulert.

– De er til dels vanskelig å realisere på grunn av eksisterende rammevilkår eller manglende finansiering, påpekte Nordvik, og fortsatte:

– Utdanningsforbundet støtter stortingsmeldingens ambisjon om at humanister i større grad bør delta i utviklingen av læremidler i skolefagene. Men det er en utfordring at det ikke finnes tilstrekkelig insentiver i høyere utdanning som gir uttelling for læremiddelutvikling. Dermed blir meldingens ambisjon på dette feltet vanskelig å realisere. Mer offensive tiltak som for eksempel meritteringssystemer for å stimulere fagmiljøer til økt læremiddelutvikling bør vurderes, sa Nordvik.

 

Styrke fremmedspråkene

I stortingsmeldingen blir det pekt på at det er nødvendig å styrke fremmedspråkene. Imidlertid mener Utdanningsforbundet at meldingen er utydelig på hvilke tiltak regjeringen kan og vil iverksette for å forhindre at universiteter og høgskoler legger ned fremmedspråk.

– Forsterket finansiering og utdanningsstipender kan være en mulig vei å gå, sa Nordvik.

Hun ga også innspill knyttet til meldingens intensjon om å inkludere spansk, fransk og tysk i videreutdanningssatsingen.

– Vi er usikre på om dette vil avhjelpe situasjonen i tilstrekkelig grad. Rekrutteringstiltak må settes inn mot grunnutdanningene, for dersom det ikke er nok rekruttering til grunnutdanningene vil det neppe være tilstrekkelig rekruttering til videreutdanningene i fremmedspråk, påpekte Nordvik.

 

Behandles før sommerferien

Stortingsmeldingen Humaniora i Norge, Meld. St. 25 (2016-2017), skal etter planen behandles i Stortinget 13. juni. Ifølge presentasjonen av dokumentet på Stortingets nettsider er meldingen det første politiske dokumentet der det foretas en helhetlig gjennomgang av humaniorafeltet i Norge. KUF-komiteen må avgi sin innstilling innen 6. juni.

Powered by Labrador CMS