Hjemmelekser i grunnskolen

Selv om lekser også kan bidra til å bedre samarbeidt mellom skole og hjem, er det ikke alle foreldre som makter å følge opp sine barn like godt i forhold til skolearbeidet, skriver innsenderen.

Aftenposten tok opp en interessant sak her om dagen. "Er det på tide å ta bort barns lekser i skolen?" var temaet. Har elevene godt av dette, eller er det direkte skadelig, med stress og mistrivsel som resultat?
 
Selv mener jeg at grunnskolen bør være fri for lekser, slik at elevene virkelig kan ha fritid når de kommer hjem.
 
Men lekser er ikke bare negativt. Det bedrer også til en viss grad samarbeidet mellom skole og hjem. Da vet foreldrene mer om hva som skjer i skolen, samtidig som de viser ansvar for barnas læring og utvikling. Imidlertid er det ikke alle foreldre som makter å følge opp sine barn like godt i forhold til skolearbeidet.
 
Barn bør som sagt få ha fritid når de endelig har gjort ferdig en skoledag. Barna i enhetsskolen vil dermed også være likestilt i forhold til hjemmeforhold. Skolen skal viske ut klasseskiller, men i dag vet vi at den heller reproduserer disse kulturelle og sosiale skillene.
 
Jeg kan erindre stress og karakterjag fra min egen hverdag i grunnskolen. Derfor er jeg både imot ordinære prøver og eksamener og karakterer. Vi må finne alternativer. Skole må bli noe positivt - for alle!
 
Selv ble jeg rådet til å velge lærerutdannelse på videregående, men avviste dette siden jeg ville ha fri etter arbeidstid. Det får jeg nok ikke som lærer, men det sier noe om min erfaring fra min egen skolegang. Det var ikke trivsel som sto i fokus, men jag etter gode karakterer, innleveringer osv.
 
Selvfølgelig er det lite lekser de første årene. Ungene lærer gode arbeidsvaner gjennom leksene, men kanskje finnes det alternativer?
 
Jeg håper Utdanningsforbundet, lærere, foreldre og politikere vil gripe tak i og engasjere seg i denne viktige saken!