- Hjelp barna å utvikle empati
Barn landet rundt har engasjert seg sterkt i følgene av flodbølgekatastrofen. - Det beste lærerne kan bidra med nå, er å hjelpe barna å forstå, sier barneombud Reidar Hjermann.
- Forklar hvilke reaksjoner som oppstår
hos dem som er direkte rammet og gi barna mulighet til å
utvikle empati på en god måte. Lær barna hvordan man
kan takle sorgreaksjoner og forklar dem hvordan traumer
oppstår, råder barneombudet.
Han mener lærere kan bidra til å
normalisere krisereaksjoner. - Det er normalt å sove
dårlig etter en slik katastrofe som den som har oppstått
i Sørøst-Asia, sier han.
Hvis man en gang har opplevd noe som gjorde
deg veldig redd, er det vanlig å bli redd igjen i lignende
situasjoner.
- Noen kan etter å ha opplevd en slik
katastrofe på nært hold bli redde for å nærme
seg en strand igjen. Da er det viktig med hjelp og støtte.
I dag svarer Hjermann på
spørsmål fra barn i VG. Det skal han også gjøre
resten av uken.
Tenn lys
- Når det gjelder skoler og barnehager
som har mistet ansatte eller barn i flodbølgekatastrofen, er
det viktig å rydde plass til sorg og ettertanke, for eksempel
ved å tenne stearinlys. Førskolelærere og
lærere bør bruke tid sammen med barna til å snakke
om det som har hendt og alt som nå skjer i etterkant, sier
barneombudet.
Han synes også lærere og elever
bør bruke tid på å ta for seg mediedekningen av
flodbølgekatastrofen og se på den med et kritisk
blikk.
- Lær barna å være sunt
skeptiske, oppfordrer han.
Selv synes Hjermann at mediedekningen har
vært bra, men han er kritisk til for mye fokus på feil i
listene over savnede personer:
- Jeg synes vi bruker altfor mye tid på
feil i listene i stedet for å være glade for at tallet
på savnede personer har gått dramatisk ned.
Ta fram kart og globus
- Lærere bør hjelpe barna til å
forstå årsaken til at jordskjelv og flodbølger
oppstår. Ta fram kart og aller helst globus. Ved å gi et
konkret bilde av området, avstandene og selve naturfenomenet
kan barna lettere skjønne det som skjedde i
Sørøst-Asia, sier Hjermann.
- Mange barn er redde og stiller
spørsmål om noe lignende kan skje i Norge?
- Det er viktig å forklare barna at vi
ikke får en slik flodbølge her. Men vi har hatt flom og
snøras som rammer mennesker. Lignende reaksjoner kan
oppstå også ved mindre dramatiske hendelser enn den vi er
midt inne i nå. Akkurat som for oss voksne er det vanskelig
for barn å forholde seg til at kanskje 150.000 mennesker kan
ha omkommet. Da kan det kanskje hjelpe og vise til hva som skjer
når det oppstår flom eller snøras i Norge, sier
han.
Bruk helsesøster
Hjermann mener det er viktig at skoler og
barnehager som er direkte berørt av katastrofen har et
hjelpeapparat tilgjengelig over tid. Men han understreker at de
fleste vil klare seg uten hjelp fra psykologer eller
psykiatrien.
- For de aller fleste av barna vil det
være nok å snakke med førskolelærere og
lærere i tillegg til familien. Men dersom noen elever skulle
trenge mer oppfølging er det viktig at lærerne er
oppmerksomme på det. På skolene synes jeg det vil
være fornuftig å bruke helsesøster. Det er en
yrkesgruppe jeg har stor respekt for, sier han.
- Hvis lærere spør om de skal bruke
tid på dette også, så er svaret ja. Her er det ikke
mulig å lage et skille mellom pedagogikk og psykologi. Dette
er læring for livet, sier Hjermann.
Han minner samtidig om informasjonen fra Atle
Dyregrov og Magne Raundalen som både Barneombudet og Barne- og
familiedepartementet har lagt ut.
- Jeg har samarbeidet med dem i mange år
og stiller meg fullt ut bak det de har skrevet, sier Hjermann.