Her blir elevene sjakklærere som 12-åringer
På Sandved skole er elevene sjakklærere for hverandre. – Å forklare andre er veldig god trening, sier lærer Eirik Fossmark.
– Jeg begynte å spille sjakk da Magnus vant VM i fjor, sier Jørgen S. Gjedrem, som går i 7. trinn på Sandved skole i Sandnes i Rogaland.
Han skuer ut over brettet. Løfter hånden, først prøvende, så mer bestemt.
– Da tar jeg dronninga, sier han og slår med tårnet på feltet e1.
På andre siden av bordet skjærer Sunniva Gundersen en grimase. Hun legger haken i hendene og fordyper seg i stilingen.
– Vi lærer å tenke framover og se etter løsninger, sier Sunniva og slår ut en hest midt på brettet.
– Jeg er i alle fall blitt flinkere til det.

Jørgen S. Gjedrem prøver å vinne partiet mot Sunniva Gundersen.
– Sjakk motiverer
Eirik Fossmark er en av flere lærere på Sandved skole som med jevne mellomrom bruker sjakk i undervisningen.
– Jo flere elever som kan det, dess lettere er det å ta i bruk. Det har vært lettere i disse dager å bruke sjakk i skolen, med all blesten rundt det, sier Fossmark.
Tre meter fra klasserommet til 7. trinn er et skap fylt av sjakkbrett og brikker. Den lokale sjakklubben bruker skolens lokaler og har derfor utstyret der.
– Samarbeidet med dem er viktig, og det er mange elever som er med i sjakklubben. De arrangerer også turneringer, og det er kjempestor interesse for det blant elevene, sier Fossmark.
I fjor stilte de skolelag i Norway Chess og ble nummer to av rundt 50 lag. Fossmark har tro på at sjakk kan ha en positiv effekt på elevene.
– Jeg tror det øver mental utholdenhet, og kanskje kan det også ha en viss effekt på matematikkforståelsen, som å se mønstre og beregne varianter. Men først og fremst er det snakk om alt man får gratis fordi man synes sjakk er gøy å holde på med. Det er motiverende, sier Fossmark.
Han tar en liten pause og lener seg tilbake i stolen.
– Men sjakk kan selvsagt ikke erstatte alt annet i undervisningen, sier han.

Melany Gnanaseelan gir Sunniva Gundersen en god sjakklem etter partiet.
Lærerinitiativ
Sandved er en ren barneskole med rundt 550 elever. Undervisningsinspektør Egil Magne Fedøy er glad for sjakkentusiastene blant lærerne på skolen.
– Det er når initiativet kommer nedenfra at det skjer ting, sier Fedøy.
Han sier sjakk brukes mest på mellomtrinnet, og at samarbeidet med den lokale sjakklubben er viktig. Nylig arrangerte de turnering for 5., 6. og 7. trinn på skolen.
– Det er viktig at vi som skole ser verdien av dette. Sjakk kan ha en effekt på barns læring, for eksempel når det kommer til strategisk tenkning, og kanskje innen matematikkfaget. Ikke minst er det en fellesskapsfølelse i sjakkspillingen, sier Fedøy og lener seg fram over kontorpulten.
– Og så er det veldig gøy!
Elevene lærer hverandre
På gangen utenfor klasserommet til 7. trinn får datamaskinene langs veggene stå i fred. Isteden er det et over tusen år gammelt spill som fenger elevene. På enden av bordene hvor fem sjakkpartier er i gang, sitter Daniel Høyland og Joachim Julian Klaussen. Daniel vant fjorårets skolesjakkturnering og kan smykke seg med tittelen skolens beste sjakkspiller.
– Han har en bedre stilling enn meg, og han har en bedre plan enn meg, sier Joachim og synker ned med haka mot pulten. Stirrer ut over krigen på brettet.
– Tror dere at dere lærer noe av sjakk?
– Det er veldig mye strategi i det. Du lærer å tenke framover for å finne ut hva du bør gjøre, sier Daniel.
Joachim lærte sjakk allerede som fireåring, og Daniel ble medlem av sjakklubben da han gikk i tredje klasse. Dagen før så de Magnus Carlsen gå på et nederlag i VM-kampen.
– Han tapte så det rant, sier Daniel og flytter tårnet til E8. Ser over brettet mot Joachim som sukker.
– Spiller dere ofte sjakk på skolen?
– Vi spiller kanskje en gang hver tredje uke, sier Joachim.

Daniel Høyland og Joachim Julian Klaussen midt i partiet.
Ingen sjakktvang
I fjor så elevene på VM-kampen i lunsjpausene.
– Klassen hadde et eget analysebrett framme hver dag, sier lærer Eirik Fossmark og smiler.
Han sier det er individuelt hvor fort elevene lærer seg spillet, og nivåforskjellene mellom elevene er store.
– Jeg bruker i stor grad elever som kan sjakk til å lære det bort. Å forklare andre er veldig god trening, og ofte diskuterer elevene over brettet og forklarer hverandre hva de gjør og hvordan de tenker. Det er lærerikt, sier Fossmark.
Senere denne dagen skal noen av elevene på 7. trinn lære elever på 3. trinn å spille.
– Er alle med og spiller?
– Nei, du får ikke med absolutt alle. Jeg har ofte kombinert sjakk med lesing, slik at de som ikke vil spille sjakk, kan lese. Jeg presser ikke elevene til å spille sjakk, sier Fossmark.
– Blir noen av elevene dine veldig gode?
– Det er mange talenter, og jeg kan slite med å slå enkelte av dem. Det er nesten så jeg ikke tør å spille mot dem lenger, sier Fossmark og ler.

Årets elever på 7. trinn er de ivrigste sjakkspillerne lærer Eirik Fossmark har hatt på Sandved skole.
