Skolen må lære elevene mer om privat økonomi
- Det bør være skolens oppgave å lære barn og unge om privatøkonomi, sier forsker. Hun mener foreldrene ikke kan det godt nok selv.
I en fersk undersøkelse Synovate har gjennomført på oppdrag fra Fokus Bank kommer det fram at unge mellom 15 og 25 år har svært liten kunnskap om privat økonomi og finansmarkedene. Halvparten av de spurte vet ikke hva lånerente er.
Førsteamanuensis Ellen Katrine Nyhus ved fakultet for administrasjon og ledelse ved Universitetet i Agder mener skolen må ta ansvar for de unges manglende kunnskaper, og ønsker nå å se mer økonomiundervisning i grunnskolen.
- Statistikken viser at en av tre ungdommer ikke fullfører videregående opplæring. Vi må derfor få inn grunnkunnskapene allerede i grunnskolen, sier hun til Fædrelandsvennen.
- Hvem sin oppgave er det å lære barna personlig økonomi?
- Det bør være skolens ansvar å gi barn og unge kunnskap om privatøkonomi, fordi foreldrene ikke kan nok selv. Da er det ingen god idé at foreldrene skal ha ansvar for å lære det videre til barna sine.
Skolen skal gjøre de unge klare for voksenlivet og livet som forbrukere. Det gjør den ikke i dag, sier Nyhus til avisen.
Forskeren presenterer i morgen sine nyeste forskningsfunn på forskningskonferanse i England. Hun mener konsekvensene av den manglende kunnskapen er at de unge står dårlig rustet til å gjøre gode informerte valg i et komplisert marked.
- Det som mangler i skolen i dag er å la de unge lære seg å prioritere ved å jobbe med budsjetter over lengre tid. Da får de se hvilke økonomiske konsekvenser valgene deres får. De får også sett hva de må gjøre for å nå et mål, og hvordan de får dette til, sier Nyhus til Fædrelandsvennen.
Førsteamanuensis Ellen Katrine Nyhus ved fakultet for administrasjon og ledelse ved Universitetet i Agder mener skolen må ta ansvar for de unges manglende kunnskaper, og ønsker nå å se mer økonomiundervisning i grunnskolen.
- Statistikken viser at en av tre ungdommer ikke fullfører videregående opplæring. Vi må derfor få inn grunnkunnskapene allerede i grunnskolen, sier hun til Fædrelandsvennen.
- Hvem sin oppgave er det å lære barna personlig økonomi?
- Det bør være skolens ansvar å gi barn og unge kunnskap om privatøkonomi, fordi foreldrene ikke kan nok selv. Da er det ingen god idé at foreldrene skal ha ansvar for å lære det videre til barna sine.
Skolen skal gjøre de unge klare for voksenlivet og livet som forbrukere. Det gjør den ikke i dag, sier Nyhus til avisen.
Forskeren presenterer i morgen sine nyeste forskningsfunn på forskningskonferanse i England. Hun mener konsekvensene av den manglende kunnskapen er at de unge står dårlig rustet til å gjøre gode informerte valg i et komplisert marked.
- Det som mangler i skolen i dag er å la de unge lære seg å prioritere ved å jobbe med budsjetter over lengre tid. Da får de se hvilke økonomiske konsekvenser valgene deres får. De får også sett hva de må gjøre for å nå et mål, og hvordan de får dette til, sier Nyhus til Fædrelandsvennen.