NOVA-rapport: Mobbeprogram i skolen virker
Mobbeprogram i skolen virker. Olweus-programmet er forsket mest på og kommer bra ut, ifølge rapport.
NOVA og Utdanningsdirektoratet (Udir) la i dag fram en evalueringsrapport der de har gjennomgått fire ulike programmer som brukes i skolen.
Sammen med Arbeidsforskningsinstituttet har NOVA fått i oppdrag fra Udir å gjennomføre et forskningsprosjekt der målet er å få mer kunnskap om det psykososiale miljøet i grunnskolen.
-
Rapporten finner du her
– En balansert rapport
Denne rapporten er første rapportering i prosjektet. Den handler om hvordan fire skolemiljøprogrammer, som alle har fått implementeringsstøtte av direktoratet, brukes i skolen, og hvordan programmene har evaluert sine intervensjoner.
Forsker ved Atferdssentret, Mari-Anne Sørlie, synes det er en grundig rapport.
– En balansert og fin rapport, vi får noen smekk på fingrene og det er berettiget. Dette er en forskningsbasert og grundig gjennomgang som blant annet gir oss en rimelig grad av sikkerhet for at PALS virker, sier Sørlie til Utdanning.
Olweus kommer bra ut
I evalueringen av Olweus-programmet er det påvist endringer så lenge som fire år etter at programmet ble implementert. Selv om det finnes enkeltresultater som viser negativ eller ingen sammenheng, er det ingen av evalueringene som konkluderer med negative virkninger av programmene.
– Olweus-programmet kommer bra ut og har blitt forsket mest på. Jeg er fornøyd med rapporten og den grundige gjennomgangen av forskningen som har blitt gjort på Olweus, sier forsker Kyrre Breivik, som blant annet har forsket på Olweus-programmet, og er tilsatt ved Uni Research Helse.