Røe Isaksen vil lære av skolene som har redusert mobbing

Kunnskapsministeren vil ha mer kunnskap om antimobbearbeid, og vil lære av skolene som får det til.

NOVA og Utdanningsdirektoratet la i dag fram en evalueringsrapport der de har gjennomgått ulike programmer som brukes i skolen.

Forsker ved Atferdssentret Mari-Anne Sørlie er fornøyd med rapporten.

– En balansert og fin rapport, vi får noen smekk på fingrene og det er berettiget. Dette er en forskningsbasert og grundig gjennomgang som blant annet gir oss en rimelig grad av sikkerhet for at PALS virker, sier Sørlie til Utdanning.

Røe Isaksen sier det at det ikke finnes en vaksine mot mobbing.

– Alle må tenke langsiktig og jobbe for at vi også om flere år ser resultater av det vi i dag gjør, sier Torbjørn Røe Isaksen til Utdanning.

 

Mobbeprogram

I evalueringen av Olweus-programmet er det påvist endringer så lenge som fire år etter at programmet ble implementert. Selv om det finnes enkeltresultater som viser negativ eller ingen sammenheng, er det ingen av evalueringene som konkluderer med negative virkninger av programmene.

Kunnskapsministeren mener det er viktig å ha kunnskap om hva som virker.

– Vi må se på de skolene som får det til og lære av dem. Jeg har ingen tro på at alle skoler skal sette i gang masse tiltak mot mobbing, uten at vi vet at det virker, sier Isaksen til Utdanning.

 

Beredskap mot mobbing

I debatten rundt hva som skal gjøres for å forebygge og minske mobbing har det å ha et eget mobbeombud på lik linje med barneombudet blitt lansert.

– Det er noen fylker som har kjørt forsøksprosjekter med mobbeombud, men jeg er ikke overbevist om at dette er veien å gå, sier Isaksen.

Det er også gjennomført et pilotprosjekt i fire kommuner med beredskapsteam. Dette prosjektet er videreført og utvidet til 12 kommuner.

– Beredskapsteam kan være veien å gå. Det er litt tidlig å si, men ideen virker god. At et team kommer utenfra og ser på saken og skolen kan virke som en smart løsning. Jeg er villig til å oppskalere alle tiltak som beviselig virker, men jeg vil være sikker på at de virker først.

 

Flytting av mobber

Kunnskapsministeren har tatt til ordet for at det er mobberen som må flytte i alvorlige mobbesaker, ikke mobbeofre.

– Det er riktig. Vurderingen må ligge hos skolen, med klagemuligheter. Dette er selvfølgelig siste utvei, men det er totalt uakseptabelt at mobbeofferet skal flytte.

I tillegg til skolen må jobbe med klassemiljø og klasseledelse, må alle i samfunnet ta ansvar og vise hverandre respekt sier Isaksen.

– En skal også legge elevenes opplevelse til grunne. Det er lett å bagatellisere og si at det var ikke sånn ment, men opplever eleven det som krenkende så skal det tas på alvor.

 

– Har ikke sett mobbing

Djupedal-utvalget skal levere en rapport om mobbing.

– De skulle i utgangspunktet levere neste høst, men jeg har bedt om fortgang og sagt at de må levere før påske, sier kunnskapsministeren.

Kunnskapsministeren har selv aldri opplevd mobbing, og kan heller ikke huske at han har sett noen som ble mobbet.

– Nei det har jeg ikke, men hadde jeg gått tilbake med voksenøyne kan det hende at jeg hadde lagt merke til andre ting. Det kan jo hende noen gikk alene for seg selv uten at jeg som barn la merke til det. Det er de voksne som har ansvaret, ikke barna.