Langt fram til en digital kompetent skole

3 av 4 lærere bruker sjelden ikt i under-visninga. Det er for svak ikt-kompetanse i skolen, viser undersøkelsen ITU Monitor 2007, ei omfattende kartlegging av hva som skal til for at vi skal få en digital kompetent skole.

Undersøkelsen avdekker at skolen ikke klarer å integrere ikt i undervisningen. Lærerne har ikke den kompetansen som skal til for å nyttiggjøre seg digitale verktøy for å bedre elevenes læring. Så mange som 9 av 10 elever på sjuende trinn benytter IKT-verktøy færre enn fire timer i uka.

ITU Monitor 2007 dokumenterer at utviklinga i norsk skole går riktig vei, men at veien fram til målet om en digital kompetent skole er lang. ITU Monitor har undersøkt elevers og læreres digitale kompetanse ved å se på bruk og holdninger til ikt hos elever, lærere og skoleledere i 7. og 9. trinn i grunnskolen og vk1 (nå vg2) i videregående skole.

ITU Monitor 2007 viser at satsing på pc-dekning i skolen ikke er nok.
– Det er lærernes kompetanse og arbeidsmønster, samt usystematisk skoleledelse som er flaskehalsen i norsk skole, ikke mangel på infrastruktur. Lærerne er blitt stadig bedre til å bruke ikt-verktøy i administrasjon og planlegging av undervisningen, men de evner ikke å integrere bruk av ikt i den pedagogiske hverdagen, sier Søby.

– Kunnskapsløftet sier at ikt skal benyttes i alle fag på alle trinn. Så langt ligger Kunnskapsløftet an til å bli nok et fagert løfte. Selv om tallene viser at bruken øker, er det veldig langt igjen til vi kan påstå at ikt er en integrert del av undervisningen i norsk skole, sier Morten Søby, leder i ITU.

Det er spesiell grunn til å være bekymret over manglende integrering av ikt i grunnskolen:
– Vi risikerer at elevene starter på bar bakke når de kommer på videregående. Å begynne å bruke ikt-verktøy på skolen når man er 16 år er ikke godt nok, hvis målet er en digitalt konkurransedyktig befolkning, sier Søby.

I undersøkelsen er elever og lærere blitt spurt om hvor mye tid de bruker på ikt i skolen per uke, om ikt er en del av verktøyene i hvert enkelt fag og om lærere og skoleledere legger til rette for bruk av ikt i undervisninga.

Funnene fra undersøkelsen blir lagt fram på ”Fremtidens læring – ITU-konferansen 2007” 11.–12. oktober 2007 i Oslo.

Artikkelen bygger på ei pressemelding fra ITU (Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning). ITU er en nasjonal FoU-enhet innen feltet ikt og utdanning. ITU arbeider aktivt for å være en premissleverandør og dialogpartner innen utdanningspolitikk og ikt, både internasjonalt og nasjonalt. ITU fokuserer i inneværende fireårsperiode spesielt på den nasjonale kunnskapsbygging om digital dannelse og digital kompetanse.