Lærebokpris for toleranse og likeverd

Lærebokforfatterne Hilde Deschington og Gunnar Holth og Gyldendal forlag ble torsdag tildelt en pris for KRL-boken "Horisonter 8", for å ta opp temaet homoseksualitet på en god måte.

Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) ønsket å engasjere seg i Kunnskapsløftet, både hvordan læreplanene tok for seg tema knyttet til homoseksualitet og hvordan lærebøkene fulgte opp læreplanenes intensjoner.

Etter å ha overbevist daværende Utdanningsminister Kristin Clemet (H) om at temaet måtte med i læreplanene, satte LLH ned en jury som gjennomgikk og vurderte 42 lærebøker i fagene norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag og KRL fra 1. til 10. trinn.

Vanskelig

– Homoseksualitet er et vanskelig tema i skolen. Det er svært vanlig at lærebøkene omtaler homofile på en ekskluderende måte, som "de andre". Vi vet hvor vanskelig det er å snakke om homoseksualitet både for lærere og elever. Derfor trenger vi gode læremidler, sier Elisabet Dahle som på vegne av Utdanningsforbundet har ledet juryen.

Den har ellers bestått av representanter fra Elevorganisasjonen, Skeiv Ungdom, LLH og Theo Koritzinsky som en fri representant.

Juryen viser til hvordan Kunnskapsløftet formulerer målene i KRL:"… Faget skal være en møteplass for elever med ulik bakgrunn, der alle skal bli møtt med respekt…I faget skal det stimuleres til allsidig dannelse, til personlig utvikling og til bevissthet om egen identitet". 

Om kompetansemålene etter 7. årstrinn står det blant annet at målet er at elevene "skal samtale om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene.

– Viser likeverdighet

"Boka viser en likeverdighet når den omtaler homofili og heterofili. Den kobler homofili til positive følelser som vennskap og forelskelse. Det blir forklart på en enkel og grei måte og framhever kjærlighetsaspektet. Seksuell orientering og forklaringen på dette tydeliggjør sammenhengen mellom legning og identitet", heter det videre i begrunnelsen fra juryen.

For juryen var det viktig at lesbiske, homofile, bifile og transseksuelle personer og venner og familie skal kjenne seg igjen i den virkeligheten skolen speiler. Videre ble det lagt vekt på at temaet ikke utelukkende blir framstilt som noe leit, vanskelig og utfordrende.

Juryen roser særlig forfattere og forlag for i boken å omtale ulike familieformer på en likeverdig måte med denne formuleringen:

"Etter hvert ble kjernefamilien den vanligste familieformen i vår del av verden. Det er den også i dag. I dagens samfunn er det heller ikke uvanlig at en familie består av en voksen med ett eller flere barn, to voksne med "mine, dine eller våre barn" eller to voksne av samme kjønn med eller uten barn.".

– KRL – et verdifag

– Det er fint at dere i juryen har sett og satt pris på det vi har gjort i denne boken. Vi har vært opptatt av å gi saklig informasjon om seksuell orientering til 13-åringer. Det er i denne aldersgruppen man ser de mest negative holdningene. Vi har gitt noen hverdagsnære eksempler som vi håper kan få elevene til å tenke selv.

Holth mener det er helt logisk at en KRL-bok vinner prisen.

– Det er et viktig verdifag. Det ligger i KRL-fagets natur å verdsette mangfold og forskjellighet. I de fleste klasserom blir faget praktisert på en annen måte enn de argeste kritikere påstår, sier prisvinner og forfatter Gunnar Holth.