Kritisk blikk på digitale læringsmiljøer
Høgskoler, universitet og videregående skole har i mange år hatt ikt-systemer med læringsplattformer. Nå skal grunnskolene få det. Spørsmålet er om grunnskolen klarer unngå de negative erfaringer som er høstet.
Dette blir tema på en konferanse om digitale næringsmiljøer på Gardermoen 13. november i år. Her blir det stilt flere spørsmål til hvilken funksjon digitale læringsplattformer har, det være seg LMS (Learning Management Systems) som Fronter og IT’s learning.
Er LMSer nøytrale systemer som bare skal fylles med innhold, eller er systemene i seg selv med på å forme pedagogikken?
Finnes det alternativer til de lukkete LMS-ene – hva med wikis og blogging?
Spørsmålene blir mange på konferansen som blir en møteplass hvor både de tradisjonelle aktørene som Fronter og IT’s learning vil være til stede sammen med representanter for åpne løsninger.
I åtte parallellsesjoner vil søkelyset bli rettet på bruken av ulike digitale læringsmiljøer i tillegg til spørsmål knyttet til LMS og opphavsrett.
Arrangør er Høyvis (informasjon og veiledning om bredbåndsanvendelser i offentlig sektor) i samarbeid med Utdanningsdirektoratet og Høykom.
Les mer om konferansen på www.hoyvis.no