Bruker privatlærere til leseopplæring
Foreldre bruker hundretusener av kroner på privatundervisning til barn som ikke har lært å lese og skrive på skolen. - Det er skolens oppgave å lære elever å lese og skrive, slår Mimi Bjerkestrand fast.
Å benytte seg av privatundervisning for å øke kunnskapen i enkelte fag er ikke uvanlig. Men private lærere brukes også til lese- og skriveopplæring. Romerikes Blad har vært i kontakt med foreldre som har sett seg nødt til å bruke hundretusener av kroner på privatundervisning, fordi barna ikke har lært å lese og skrive etter flere år på skolen.
Lærertetthet
Leder i Utdanningsforbundet Mimi Bjerkestrand slår fast at det er skolens oppgave å lære elevene å lese og skrive.
– Det vi imidlertid har sett, er at det er en økende tendens til bruk av spesialundervisning. Dette gjør det stadig viktigere å få innført en minstestandard for lærertetthet. Det er viktig for å sikre nok lærere til undervisning i små grupper større fleksibilitet og mer tilpasset opplæring, sier Bjerkestrand.
Ressurssterke foreldre
– Vi burde ikke hatt noe å gjøre. Men slik er det dessverre ikke, sier sosiolog Tom J. Myhre til Romerikes Blad. Han og kona Mette driver firmaet Smart Læring på Skjetten. De tilbyr privatundervisning av elever med dysleksi og andre lærevansker.
– Foreldrene kommer til oss i håp om at barna skal lære å lese og skrive. Det er de mest ressurssterke foreldrene som tar kontakt.
I løpet av de to årene firmaet har eksistert har de hjulpet om lag 60 barn og unge til en bedre skolehverdag.
– Mangelfull tilrettelegging
– Folk etterspør privatkompetanse som vi kan gå god for, sier informasjonskonsulent i Dysleksi Norge, Caroline Solem til avisa.
– Vi verken anbefaler eller fraråder privatundervisning, men forsøker å gi råd og veiledning.
Ifølge rb.no finnes det ingen oversikt over hvor mange som driver privatundervisning av elever med lese- og skrivevansker. Det er heller ingen oversikt over hvor mange som benytter seg av dette.
Solem tror bruk av privatundervisning kunne vært redusert dersom skolene hadde tilrettelagt mer for elever med lærevansker.
– Vår erfaring er at hjelpen disse elevene får varierer, ikke bare fra kommune til kommune, men også fra skole til skole. Mange skoler er for dårlig på tilpasset opplæring. For noen er spesialundervisning helt nødvendig, men mye kunne vært gjort dersom man hadde tilpasset den enkelte elevs behov på en bedre måte, mener Solem, som tror mer tilpasset opplæring gjør at elevene mestrer skolen bedre og at dette forhindrer frafall i videregående skole.