Hvem skal få gå på de mest attraktive skolene i Sverige? De som trekker de rette loddene eller blir kvotert inn, mener OECD. Arkivfoto: Erik M. Sundt
Hvem skal få gå på de mest attraktive skolene i Sverige? De som trekker de rette loddene eller blir kvotert inn, mener OECD. Arkivfoto: Erik M. Sundt

OECD anbefaler loddtrekning om skoleplasser

Det kreves omfattende reformer, skal Sverige lykkes i å snu den negative utviklingen i skolen. Ikke minst må fritt skolevalg styres med fastere hånd, ifølge OECDs ferske analyse av svensk økonomi.

Publisert   Sist oppdatert

OECD har viet en god del interesse til svensk skole etter 2013, året da svenske elevers resultater viste seg realt forverret i elevtesten PISA 2012.

I dag er resultatene noe forbedret, men OECD ser fortsatt store behov for endringer i skolesystemet, ifølge Sveriges Television (svt.se).

Læreryrket må gjøres mer attraktivt. Lønnsøkninger er ikke nok: OECD tilråder mer forskningsbasert lærerutdanning, mer videreutdanning og mer tid til undervisning, mindre til administrasjon.

 

Økte forskjeller

I den ferste rapporten «Economic Surveys Sweden» gjentar OECD sin bekymring for forskjellene i svensk skole.

Forskjellen i prestasjoner mellom de best presterende og de dårligst presterende elevene har økt. Familiebakgrunn spiller større og større rolle for skoleresultatene. Forskjellene øker også mellom skolene.

 

OECD peker på at skolene med de største pedagogiske og sosiale utfordringene har vanskeligst for å rekruttere dyktige lærere.

OECD mener et økt statlig ansvar når det gjelder skolefinansieringen er på sin plass. Dessuten tilråder OECD en innstramming av fritt skolevalg, for å redusere skolesegregeringen.

 

Anbefaler loddtrekning

Køsystemet til populære private skoler burde erstattes av loddtrekning, eller av at elever fra sosioøkonomisk svake hjem får fortrinnsrett til en del av plassene, uttaler OECD i rapporten.

I rapporten blir det også oppfordret til en strengere vurdering når nye private skoler søker om å etablere seg, for å redusere risikoen for skolesegregering.

Utdanningsminister Anna Ekström (Socialdemokraterna) håper at OECD-rapporten skal gi en  konstruktiv diskusjon om hvordan skolen skal bli mer likeverdig:

– OECD gir oss verdifulle analyser. Og dette er ikke en venstre-tankesmie, men OECD som kritiserer markedstrekkene ved svensk skole og forteller oss at vi må ta tak i spørsmålene om likeverd, sier hun til svt.se.