Oslos skolebyråd Inga Marte Thorkildsen reagerer sterkt på regjeringen tar omkamp om inntaksordningene i videregående.

Oslos skolebyråd reagerer:
– Hårreisende av regjeringen

Oslos skolebyråd Inga Marte Thorkildsen reagerer kraftig på at regjeringen tar omkamp om å innføre karakterbasert inntak i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

– Det er hårreisende at regjeringa vil overkjøre lokalt selvstyre og hindre oss i å finne løsninger som er tilpassa de utfordringene vi står oppe i, skriver Inga Marte Thorkildsen (SV) i en e-post til Utdanningsnytt.

Søndag kveld ble det klart at regjeringen nå går en ny runde for å innføre karakterbasert opptak i alle videregående skoler i hele landet.

I fjor høst sendte de ut to modeller på høring. Disse møtte stor motstand, og i april i år ble de parkert i Stortinget. Nå skal regjeringen, etter hva de skriver i pressemeldingen, få utarbeidet en ny modell etter innspillene som kom i forrige runde.

Allerede før regjeringens første to modeller ble sendt ut på høring var imidlertid Oslos skolebyråd i gang med et arbeid for å endre inntaksordning i hovedstaden.

Les også: Simon Malkenes: – Oslo bystyre kan lykkes med å gjøre skolen mindre segregert

Ny Oslo-modell våren 2021

Byrådet i Oslo satte i desember 2018 ned et kommunalt inntaksutvalg. De har utredet ulike inntaksmodeller til videregående skole i Oslo. Rapporten ble levert i mars 2019 og var på høring i høst. De 15 svarene som kom var sprikende, men det er flertall for å vurdere et alternativ til rent karakterbasert inntak.

Målet er å legge fram nytt forslag til inntaksmodell for bystyret våren 2021.

– Både Elevorganisasjonen og alle lærerorganisasjonene i Oslo har bedt oss forsøke å finne et bedre system enn vi har nå. Og forskere har konkludert med at karakterbasert opptak fører til sterk segregering og større forskjeller i Osloskolen. Likevel mener regjeringa at de vet best? Det er helt vanvittig at vi ikke skal få lov til å finne et bedre alternativ, i samarbeid med alle dem som utgjør Osloskolen, skriver Thorkildsen.

Les også: Inntaksordningen til videregående i Oslo er rettferdig, synes elevene

– Til krig

Også opposisjonen på Stortinget reagerer på nyheten om omkamp.

Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand kaller det en "utidig statlig overstyring".

– Regjeringen tar omkamp på en sak de ikke vant frem med i fylkestingsvalget i fjor - derimot tapte de over store deler av landet, skriver Knutsdatter Strand i en sms til Utdanningsnytt.

Hun får støtte av Arbeiderpartiets Torstein Tvedt Solberg:

– Vi har ei regjering som går til krig mot elever, næringsliv og små lokalsamfunn i hele landet. Tross massiv motstand mot forslaget tvinger likevel Høyre-regjeringen sin modell om karakterbasert opptak på hele landet, sier Tvedt Solberg.

– Dette forslaget er et alvorlig feilgrep og må stoppes. Fritt skolevalg betyr i realiteten å true flere distriktsskolers eksistens og sende svake elever fra byen ut på hybel i stedet for å få muligheten til å gå på en skole i nærmiljøet sitt. Dette er et eksempel på en Høyre-regjering som sitter i Oslo og tvinger en modell på hele landet, som vi vet vil føre til sentralisering og nedleggelse av skolene i distriktene.

Les også: Ap: Fritt skolevalg truer distriktsskolene

– Må legges i skuffen

Tvedt Solberg reagerer også på språkbruken i pressemeldingen:

– Melby burde i det minste være så redelig at hun ikke kaller valget fritt. Det regjeringen foreslår, er karakterbasert opptak, som vi vet fører til elevsortering, økte forskjeller og segregering etter foreldrenes inntekt og utdanning, elevprestasjoner og etnisk bakgrunn.

– I pressemeldingen skriver regjeringen at de tar med innspillene fra forrige runde og nå skal utvikle en ny modell. Har du troen på at de kan finne en modell som fylkene kan nikke til?

– Nei, for det er ikke mulig å lage en modell som ivaretar alle motforstillingene fra forrige runde. Innspillene de fikk var å skrote ideen, motstanden i høringen var overveldende. Det eneste riktige er å nedkjempe dette forslaget og legge det nederst i en skuff.

Les også: Krf parkerer regjeringens modeller for «fritt skolevalg»

Powered by Labrador CMS