– Fjern hjelpemidler til eksamen

Dagens ordning der bruk av hjelpemidler er tillatt under hele eksamen, bør endres til å omfatte bare en del av eksamen, ifølge en evaluering av eksamen i samfunnsøkonomi i 3. videregående.

– Dagens ordning gjør det vanskelig å skille de som kan stoffet, fra dem som ikke kan det og bare skriver av, heter det i evalueringen som Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo har foretatt i samarbeid med Rambøll Management AS. Rambøll har stått for den kvantitative kartleggingen hvor 380 elever, 51 lærere og 12 sensorer har deltatt.

50 prosent av sensorene og 56 prosent av lærerne mener at hjelpemiddelordningen ikke er godt egnet til å vurdere elevenes kompetanse.

I rapporten fra ILS heter det at sentrale deler av faget samfunnsøkonomi er vanskelig å måle i en eksamen med alle hjelpemidler. Det er vanskelig å måle kunnskapen fordi elevene kan ha med seg ferdige tekstbiter, eller benytte hjelpemidler som inneholder den kunnskapen det spørres om.

«Flere av sensorene påpeker problemer ved at det er vanskelig å skille mellom elever som faktisk kan stoffet, og de som bare leverer eller tilpasser tekstbiter eller lærebokstoff, « heter det i rapporten, og videre:

«Den andre svakheten er at eksamen med alle hjelpemidler gir store fordeler til elever som kan få mye hjelp av andre, som lærere og foreldre».

Det pekes også på at ordningen svekker elevenes motivasjon for å arbeide med stoffet i skoleåret. «Konsekvensen er at ulike teorier ikke er internalisert», uttaler en sensor i undersøkelsen.

Det blir pekt på at eksamensordningen krever mye tid til å forklare elevene hvordan de skal besvare oppgavene, at dette tar tid fra selve undervisningen, og at det er viktig ikke å la de formmessige aspektene ved eksamensordningen ta fokuset vekk fra innholdet i faget.

«De faglig sterke elevene profitterer mest på eksamensordningen, « står det i rapporten.

Det er Utdanningsdirektoratet som har bestilt evalueringen, som også omfatter de skriftlige eksamenene i samfunnsfagene medie- og informasjonskunnskap, og politikk og menneskerettigheter. Det er fire overordnede forhold som er evaluert: forberedelsesdagen, hjelpemiddelordningen, elevenes mulighet til å vise kompetanse på eksamen, sensorenes vurdering av elevenes kompetanse.