Er Tryg trygg?

En frimodig ytring om Utdanningsforbundets forsikringsavtalepartner Tryg.

På reise i USA i sommer gjorde jeg igjen en erfaring med TRYG. Denne erfaring var ikke positiv, og er av samme karakter som tidligere erfaring med selskapet.

Før jeg reiste kontaktet jeg selskapet, og fikk forsikringer om at alt var tryg(t), og jeg ble ønsket god tur.

Utstyrt med Utdanningsforbundets reiseforsikringsbevis la jeg fortrøstningsfullt ut på reisen.

I New York gikk kofferten i vranglås, og for å få tak i medisinene mine om kvelden, så jeg så ingen annen løsning enn å bryte opp låsen.

Da jeg neste morgen ringte til Tryg, hadde pipa fått en helt annen lyd.

Under henvisning til forsikringsvilkårene, som i denne sammenheng fremsto som "den lille skriften" ble henvendelsen bryskt avvist.

Da jeg for noen år siden hadde en lekkasje på huset, fikk jeg samme svar fra daværende Vesta. Det var tatt forbehold.

Jeg gjør meg noen refleksjoner omkring forsikringsavtalen til Utdanningsforbundet.

Da forbundet i sin tid skiftet selskap til Vesta, (som senere er fordansket) var det ikke måte på hvor klientvennlig og progressiv selskapet var og skulle bli.

Jeg satt den gang i sentralstyret, og var veldig i tvil. Gjensidige var etter min vurdering et traust norsk selskap med gode service tilbud over hele landet men de økonomiske forholdene tippet imidlertid i Vestas retning.

Når dette nå er fordansket (den ene g i navnet ergrer meg som gammel norsklærer), gjør jeg meg noen tanker om forsikringsselskapenes forhold til sine kunder.

Det er tydeligvis en strategi å bruke betydelige ressurser på markedsføring i media, samt gjennom kontakt med organisasjonene å opprette fond til allmenn-nyttige formål.

Men det er gjennom møtet med den enkelte forsikringskunde, og avslag på forespørsler at selskapene kan tjene penger, og vel også gjør det.

Sett i ettertid la nok jeg for liten vekt på kvaliteten i kundebehandlingen ved valg av forsikringsselskap for Utdanningsforbundet.

Mine smule negative erfaringer håper jeg kan bidra til en bredere vurdering ved en senere anledning.

Bjørn Jørstad