Tiltakene vi har gjennomført, vil gjøre lærerne faglig sterkere og gi yrket høyere status, fastholder kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Erik M. Sundt

En ny og bedre lærerutdanning

Fra i høst er en ny, femårig grunnskoleopplæring på plass.

Fremtidens lærere får mer faglig fordypning – og mer praksis før de kommer ut i jobb i klasserommet. Dette er en av de mange «skivebommene» i regjeringens skolepolitikk – i hvert fall ifølge Bjørn Olsen. «Lønna må økes for å få flere til å søke [lærer]utdanning,» skriver han.

Men som nyutdannet lærer med mastergrad får du en solid grunnutdanning og god begynnerlønn. Faktisk vil begynnerlønnen være 70.000 kroner høyere enn den var før innføringen av mastergrad. Det er en betydelig økning. I tillegg har regjeringen sammen med Venstre og KrF gått inn for at nyutdannede lærere skal få slettet inntil halvparten av studielånet sitt. Tar du grunnskolelærerutdanning på normert tid, får du slettet om lag 50.000 kroner. Tar du grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7, kan du få rundt 50.000 kroner slettet i tillegg. Og tar du lærerjobb i Nord-Norge etterpå, kan du få slettet nesten halvparten av studielånet (ca. 150.000 kroner). Alt dette er ordninger som gjør lærerutdanningen mer attraktiv for studentene.

Olsen er også lite fornøyd med firerkravet i matematikk for lærerstudenter, og at lærere som underviser i norsk, engelsk og matematikk, må ha fordypning i fagene. «Nye koster i departementet må legge om politikken til å bli mer framtidsrettet,» skriver han. Men er ikke det mest fremtidsrettede vi kan gjøre for norsk skole å satse på faglig sterke lærere? For eksempel ved å stille høyere krav til alle som vil bli lærer. Nå må de ha karakteren fire i den enkleste matematikken fra videregående. Det handler om at vi ønsker at de flinkeste elevene skal søke seg til nettopp lærerutdanningen. Forskning viser at studenter med gode karakterer fra videregående skole har større sjanse for å fullføre studiet de starter på. Det er viktig for å sikre nok lærere i fremtiden. Dessuten gjennomfører vi den største satsingen på videreutdanning noensinne. Vi har tredoblet antallet studieplasser til videreutdanning siden 2013, og til høsten runder vi for første gang 6000 lærere som får tilbud om faglig påfyll.

Vi politikere beskyldes ofte for ikke å ha lenger tidshorisonter enn fire år. Men regjeringen har et mye lenger perspektiv i arbeidet med å heve statusen til læreryrket. Vi vet at de endringene vi har gjennomført, skaper noen utfordringer på kort sikt, men vi har grunn til å tro at vi på lengre sikt får faglig sterkere lærere og et yrke med høyere status.

Powered by Labrador CMS