Generell del - om erkjennelse og fornyelse

Jeg hadde gjerne sett at kunnskapsmini ster Torbjørn Røe Isaksen i svaret hadde gitt Generell del forrang framfor fagene, for å være i dokumentenes rangordning. For i denne samtalen mellom oss er det selve poenget.

Kunnskapsministeren fortjener takk for svar min artikkel om Generell del, ikke minst fordi han legger opplæringens to pillarer til grunn for fornyelsen av Kunnskapsløftet. Jeg hadde gjerne sett at han i svaret hadde gitt Generell del forrang framfor fagene, for å være i dokumentenes rangordning. For i denne samtalen mellom oss er det selve poenget. 

Når Torbjørn Røe Isaksen skriver om den manglende bruken av Generell del (til tross for at den er gjeldende forskrift) at det «tyder på at mange i skolen ikke deler Tveter Thoresens syn om den fortsatt er en tidløs bunnplanke», så har ministeren dessverre ikke tatt mitt poeng. For mitt anliggende er at det er Kunnskapsdepartementet, ikke skolen, som har forsømt sitt ansvar for å følge opp Stortingets vedtak. Det skjedde med utarbeidelsen av Kunnskapsløftet og den påfølgende utdanningspolitikken. Det er  Stortinget som gjennom skriftende tider, siden 1993,  har vedtatt at Generell del duger som bunnplanke!

Når ministeren fortsatt framholder og begrunner en manglende sammenheng, og vil bøte på det med å tilpasse Generell del til Kunnskapsløftet, og ikke omvendt, understreker han selv mitt poeng om at Kunnskapsdepartementet som ansvarlig for utdanningspolitikken, snur dokumentenes hierarki (Lov, Generell del og læreplaner) på hodet.

Men som stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien tydeliggjorde i plenumsdebatten, er Stortingets vedtak den 11. oktober en tydelig justering av kursen i utdanningspolitikken, selv om den ikke var fanget opp i Pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet.

Imidlertid er ministeren tydelig i sitt svar til meg om pillarene som Stortinget har minnet om for skolepolitikken. Det lover godt. Når han nå legger opp til en åpen prosess om Generell del, så er det prisverdig, og en anledning for alle som brenner for barn og unges liv i institusjonene til å peke på den vei opplæringen  bør ta ved  å bruke ministernes invitasjon til å bidra med innspill.

Powered by Labrador CMS