Darwin og ulike tolkninger av Bibelen
Satt på spissen kan vi skille mellom dem som ser på Bibelen som ei naturfagbok og dem som ser på Bibelen som et trosvitnesbyrd.
- Petter Haagensen er tidligere KRL-lærer
I Utdanning nr 10 (21. mai 2010) har Dag J. Finsås et innspill med tittelen "Darwin og evolusjonsteori – nok en kommentar". I innspillet sier Finsås blant annet: "Jeg savner undervisning i skolen om Bibelens tilblivelseshistorie". Jeg stusset da jeg leste dette, for jeg har selv i over ti år undervist i Bibelens tilblivelseshistorie. Den gangen het faget KRL (Kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering), og mitt mandat som KRL-lærer inkluderte blant annet å gjøre elevene kjent med hvordan Mosebøkene ble til, hvordan evangeliene ble til og spørsmålet om Jesus som historisk person og Guds sønn. Nevnte faglige utfordringer var blant hovedmomentene for elever i 8. klasse. I 9. klasse var oppgaven blant annet å få elevene til å arbeide med spørsmålet om Bibelen som Guds ord, ulike syn på dette.
Som kjent heter faget i dag RLE (Religion, livssyn og etikk), og blant kompetansemålene for elever på 10. trinn finnes ett som sier at elevene skal kunne drøfte ulike syn på Bibelen. Sammenlignet med mandatet i KRL er beskrivelsen av hva elevene skal lære mht Bibelens tilblivelseshistorie svært knapp i RLE, men det er med. Hva den enkelte RLE-lærer tolker inn i kompetansemålet er imidlertid et åpent spørsmål.
Hva har så alt dette med Darwin og evolusjonsteorien å gjøre? En hel del. Er Darwins funn av bl.a. fossiler og teoretiske utlegninger på grunnlag av disse i strid med Bibelen? Jeg vil hevde svaret på dette spørsmålet er avhengig av hvilket bibelsyn du har. Satt på spissen kan vi skille mellom dem som ser på Bibelen som ei naturfagbok og dem som ser på Bibelen som et trosvitnesbyrd. De, kristne eller ikke-kristne, som ser på Bibelen som ei naturfagbok vil naturlig nok kunne oppleve en konflikt mellom Bibelen og Darwins evolusjonsteori. Bibelens beretning om da Gud skapte verden på seks dager henger ikke helt i hop med Darwins teori om utvikling over millioner av år, for å si det diplomatisk. For ordens skyld kan det nevnes at det finnes flere skapelsesberetninger i boka de kristne kaller Det gamle testamentet (GT), men alle er sentrert rundt påstanden om at Gud har skapt verden. Men hvem har sagt at Bibelen er ei naturfagbok som skal konkurrerer med Darwins evolusjonsteori?
La oss anta at Bibelen først og fremst er et trosvitnesbyrd. Finnes det da en konflikt mellom Bibelen og Darwins evolusjonsteori? Jeg vil hevde at svaret på det spørsmålet er nei. Poenget i Bibelen er totalt sett at Gud skapte verden (GT) for at menneskene skal elske Gud, og sin neste som seg selv (GT og NT). I sin samtid var vitnesbyrdet om at Gud skap sola en skandale. Sola var Gud! I dag er dette glemt av de fleste, og vi henger oss i stedet opp i Bibelens manglende omtale av for oss kjente ting som dinosaurer og The big bang. Sistnevnte teori ble først lansert på 1950-tallet.
Hvilket forhold hadde Darwin til kirken i sin egen samtid? Faktum er at Darwins nye teori raskt ble akseptert i mange kirkesamfunn. Som kjent publiserte han sin teori om artenes opprinnelse i 1859, og allerede i 1874 var utviklingslæra lite kontroversiell i Church of England. Da Darwin døde i 1882 ble han beæret med en kirkelig gravferd fra Westminister Abbey, og han ble stedt til hvile med salmen Happy is the man that findeth wisdom. Sist ute var den katolske kirken som på 1940-tallet begynte å nærme seg utviklingslæra.
Som kristen er jeg fascinert av Darwins vitenskaplige nysgjerrighet, og jeg mener han bør æres for å ha brukt sitt talent på en forbilledlig måte.