Dansk professor advarer mot oppløsning av klassen
- Klassen er elevenes sosiale gull. Fjerner man den, ender elevene opp som mennesker uten dype sosiale evner, hevder professor Bo Jacobsen ved København universitet. Han advarer mot norske undervisningstrender.
Rapporten viser at den demokratiske oppdragelse skjer i skolen. Klassen er helt avgjørende for elevenes personlige utvikling og innlæringen av demokratiske normer.
- Det er all grunn til å advare sterkt mot oppløsningen av klassen, sier Bo Jacobsen. Han spør om politikerne overhodet vet hva de gjør når de er i ferd med å oppløse klassen.
- Voksenlivet preges av klassen
- Vi er i ferd med å innføre en struktur hvor individene konstant kan skifte hverandre ut og hvor langvarige sosiale forpliktelser avskaffes. Klassens faste gjensidighet som innebærer både gleder og plikter, erstattes med en egosentrert, motepreget, narcissismefremmende og asosial individutfoldelse, skriver professoren, og fortsetter:
- Barn tilskyndes til å bli overfladiske og egoistiske mennesker som voksne. Vi baner vei for et samfunn som ikke er basert på varige og forpliktende sosiale relasjoner, men på at individet når som helst gjør hva det synes er morsomt, med hvem som helst, hevder han.
I en kronikk i Politiken 10. mai skriver Jacobsen: "Hele vårt lange voksenliv trekker vi på de sosiale erfaringer vi gjorde i klassen. Vi kunne ikke unnslippe i klassen. Og dermed lærte vi noen av livets meste verdifulle leksjoner om å leve sammen med andre. De mange sosiale ferdigheter som trenes opp i skolen skal brukes resten av livet."
- Klasser gir vi-følelse
Maktutredningens demokratiundersøkelse i skolen viser at det ikke er noen grunn til å løse opp klassen. Klasser med et godt klassefellesskap preges av vi-følelse, av at elevene lytter til hverandre, får være seg selv, at de kan hevde sin individuelle ytringsfrihet. Hele 86 prosent av elevene erklærer at de har et meget godt eller noenlunde godt klassefellesskap.
- At noen lærere ikke har maktet å organisere klassens sosiale liv konstruktivt, er ikke et argument for å oppløse klassen, hevder Jacobsen.
Han uttaler videre at demokratiets eksistensberettigelse i dag hviler på anerkjennelse av hverandre og fellesskapet mellom forskjelligheter. Det avgjørende ved demokratiet er at individer og grupper som atskiller seg fra, og endog er i opposisjon til hverandre, skal leve sammen.
Viktig med fast tilhørighet
Han mener at det er en falsk motsetning i skolen å sette faglig innlæring opp mot vektlegging av det sosiale liv.
"Faglig innlæring på et høyt nivå krever en velfungerende og inspirerende fast skoleklasse, som sosialt videreutvikles år etter år. Denne påstand underbygges av over 50 års sosialpsykologisk forskning som entydig viser den faste gruppes enestående betydning for dannelsen av normer og verdier hos individene", skriver Jacobsen.
Han er ikke imot at skoleelever samarbeider på tvers av klasser eller trinn - iblant. Han foreslår at omtrent halvparten av skoletida kan brukes på noe fleksibelt. Det viktige er at de har et utgangspunkt og en fast tilhørighet i en egen klasse resten av tiden.