Bruk et kunstverk
Engelske skoler samarbeider tett med Nasjonalgalleriet i London i kunstundervisningen. Nasjonalmuseet i Norge vil gjøre noe tilsvarende.
«Take One Picture» er tittel på samarbeidet mellom Nasjonalgalleriet i London og Englands grunnskole. Hvert år velger Nasjonalgalleriet ut et bilde som skolene kan jobbe med, lære om og lage egne verk ut fra – som stilles ut i Nasjonalgalleriet.
– I fjor hadde utstillingen av elevarbeider basert på arbeidet med «Take One Picture» i Nasjonalgalleriet i London 83.000 besøkende, fortalte en av ildsjelene bak prosjektet, Alison Mawle, på et seminar på Nasjonalmuseet i Oslo i går.
Dagen før hadde hun fortalt over 200 lærere i formgivningsfag fra hele landet om samme prosjekt på en konferanse i Lærernes hus.
Frithjof Bringager, seniorkurator formidling ved Nasjonalmuseet i Oslo, var til stede begge steder, og sysler med ideen om at Norge må få til et tilsvarende prosjekt.
– Det å få et kunstverk til å bli tilknyttet vår samtid og levendegjøre det for barn og unge er en spennende idé og et morsomt prosjekt å jobbe med. Arbeid med enkeltverk øker forståelsen ikke bare av kunst, men kan knyttets til temaer i mange fag og gi økt kunnskap, hevdet han.
På 17. året i England
Alison Mawle kunne fortelle at prosjektet «Take One Picture» kom i gang etter initiativ fra nasjonsmuseet i London allerede i 1995.
– Opplegget er enkelt, koster lite og stimulerer til helhetlig læring, sa hun.
I fjor holdt Nasjonalgalleriet i London ti lærerkurs for 2000 lærere. Lærerne jobber så lenge de ønsker med bildet i klassen. Det er utarbeidet materiell for hvordan bruken av kunstverket kan integreres i de ulike fagene, og det hele er knyttet til skolens pensum.
Et av målene med arbeidet er at det skal munne ut i et formingsprosjekt som sendes Nasjonalgalleriet som har en utstilling av elevarbeider.
– Evalueringen så langt viser at «Take One Picture» fører til at elevene lærer bedre. Det påvirker dessuten synet på hvordan læring skjer. Det er også positivt at hele skolen gjerne involveres i arbeidet, sa Mawle.
– Det viser seg at elevene får et eiendomsforhold til bildet de har arbeidet med. Når de kommer til Nasjonalgalleriet vil de gjerne se på og vise fram «sitt» bilde, sa Mawle.