Barn leker mindre ute
Forsker mener det kan bety at barn ikke får utviklet egenskaper som selvstendighet, kreativitet og mestring.
Kvaliteter
Det er stipendiat hos Norsk institutt for naturforskning, Margrete Skår, som konkluderer med dette i sitt arbeid med sin doktorgrad.
– I verste fall kan det bety at barn ikke får utviklet egenskaper som selvstendighet, kreativitet og mestring, sier Skår til ut.no. Både europeisk og amerikansk forskning viser at disse egenskapene styrkes gjennom lek utendørs.
Men konsekvensene er ikke helt sikre.
– Det er historisk nytt at norske barn ikke vokser seg inn i naturen. Det organiserte aktivitets- og friluftstilbudet har også kvaliteter, men det er ikke de samme egenskapene som styrkes som gjennom fri lek i naturen, sier hun.
Motivasjon
I doktorgraden har hun studert den daglige bruken av naturen: hverdagsfriluftslivet. Hun har kommet fram til at det er tre hovedtrekk som karakteriserer hverdagslivet og som får konsekvenser for naturbruken:
Tid i skole og barnehage hvor tilgangen til naturen er planlagt og styrt av voksne
Data og spill finnes i nesten alle hjem, og barn bruker mye tid foran skjermen
Fritiden er nå mer organisert enn før.
– Når barna ikke er ute i naturen alene kan få konsekvenser for motivasjonen til å ta seg ut i naturen på egen hånd senere. Kanskje vil vi få et mer organisert friluftsliv, sier Skår.