Arbeidervern for lærere - en garanti for kvalitet i skolen

Det settes inn offensive krefter for å fjerne ethvert arbeidervern i lærernes arbeidstidsavtale – Skolens kvalitet og læringseffekt kjøres fram som angrepsvåpen.

 

KS vil avvikle lærerorganisasjonens såkalte vetorett mot lokale arbeidstidsavtaler, slik at skolelederne får handlingsrom, og Civita slår fast at dagens avtale er en enorm ressurssløsing.

Sånn kan det sies når man selv toer sine hender og snur virkeligheten på hodet og legger skylda på manglende lærerdekning på lærerne selv. Nok en gang snur KS ryggen til sitt arbeidsgiveransvar. KS vil nå bruke hardt skyts og satser på støtte fra den nye regjeringa i en tvist om arbeidstidsordning. Tanken om danske tilstander er nærliggende. I arbeidstidsforhandlingene som starter 20.nov. må Utdanningsforbundet satse stort med harde motangrep for å bedre arbeidssituasjonen for lærerne. Lærere opplever at arbeidssituasjonen skritt for skritt er forverret de siste 10 årene med KS-arbeidsgiveransvar.

Civita, som tydeligvis taler på vegne av KS, påstår lærernes arbeidstidsordning er vanskelig å forstå og at systemet er bygd på gale premisser for hvordan man kan bruke en lærers kompetanse og tid for å få ut mest læringseffekt. Lærernes arbeidstid består av tre ubrytelige og likeverdig viktige elementer a) undervisning, b) individuell forberedelse og etterarbeid til undervisning, inkl. kompetanseheving og c) kollektivt samarbeid med kolleger og skoleutvikling. Og i sum utgjør dette et årsverk. Vanskeligere enn dette er det ikke. Men likevel et komplekst og sammensatt arbeid som daglig krever stor innsats og kompetanse fra hver eneste lærer. Det er ikke uten grunn at dagens arbeidstidsordning ikke bare er en avtale for å sikre kvalitet i opplæringa; den er også en viktig verneavtale for den enkelte lærer.

KS har de siste årene vært med på å bygge ned lærertettheten, og er motstandere av lovendringer for å sikre økt lærertetthet. De aller fleste fylkeslag i Utdanningsforbundet har gjennomført undersøkelser for å påvise lærermangel, mangel på vikarer ved lærerfravær. Alle undersøkelsene viser at det som fast ordning er et gjennomsnittlig lærerfravær på minimum 10% (pga. sjukdom, kompetanseheving, møter m.m.) og at det svært sjelden settes inn vikarer. Samtidig har det i samme periode vært en stor økning av tilsatte ikke-pedagoger, som i større grad brukes også i ordinær opplæring i stedet for faglærte pedagoger. Eneste gode medisin for skolen er å tilsette flere lærere og øke pedagogtettheten.

Når KS nå ønsker at arbeidstidsavtalens elementer løses opp og vil gi skoleledere frihet til å bruke lærerne sine etter eget ønske der det er nødvendig, betyr dette rett og slett at undervisningstida vil øke og nødvendig tid til kvalitetssikring av undervisninga fjernes. Civita og KS viser en manglende forståelse for skolens indre liv, når de tillater seg å hevde at eldre erfarne lærere godt kan undervise flere timer per uke, side de ikke har så stort behov for de andre elementene i sitt arbeid. En slik statisk oppfattelse av pedagogenes viktige rolle, er et hån mot lærerne og skolen. Jeg ønsker Utdanningsforbundets forhandlere og lærerne lykke til i en tøff kamp mot fortsatte overgrep fra KS.

(Kilde: Dagens Næringsliv 18.nov.2013).

Solidarisk hilsen fra Tor Egeberg, pensjonert lærer og tillitsvalgt i UDF