Vil ha stortingsdebatt om sjakk i skolen

Bård Vegar Solhjell sier det går en skolesjakkbølge over verden. Nå ønsker den tidligere kunnskapsministeren en stortingshøring om sjakk i skolen i løpet av vinteren.


Foto: NTB-Scanpix/Martin Slottemo Lyngstad

Magnus Carlsen duellerer igjen mot inderen Viswanathan Anand i VM-kampen i sjakk.

VM-kampen spilles i Sotsji i Russland 7.-28. november.

Utdanning vil i VM-perioden publisere flere saker om bruk av sjakk i skolen.

Her er de offisielle nettsidene om VM-kampen.

Følg Utdannings serie om Sjakk i skolen på utdanningsnytt.no/skolesjakk.

SV-politikeren jobber sammen med andre stortingspolitikere og sjakkforbundet med å arrangere en høring i Stortinget om sjakk i skolen. Målet er å få til en høring i løpet av vinteren for å belyse erfaringer med sjakk i skolen og forskningen som finnes på området. 

– Det går en bølge internasjonalt der mange land tar i bruk sjakk som et læringsverktøy i skolen. Mange titalls land har det som valgfag eller bruker det som en metode i enkelte fag. I Armenia innførte de sjakk som obligatorisk fag i skolen for få år siden. Storbritannia, Tyskland og Spania er eksempler på andre land som har tatt det i bruk, sier Solhjell.

Les også: Sjakkforbundet forbereder storsatsing på sjakk i skolen.

– Ikke obligatorisk sjakk

Han understreker at dette ikke handler om at skolene skal få ansvar for å lære elevene sjakk.

– Dette skal ikke være noen obligatorisk aktivitet eller en ny tidstyv. Men jeg er opptatt av om dette kan være et verktøy som det er mulig for lærere å velge å bruke i skolene, sier Solhjell.

– Så du mener ikke at sjakk skal prioriteres over andre metoder?

– Nei, det mener jeg ikke. Jeg er tilhenger av metodefrihet i skolen. Jeg tror heller ikke at man kan dokumentere ennå at sjakk fremmer bedre læring. Det finnes studier som antyder at det kan føre til bedre læring og har positive sosiale effekter, men dette er ikke godt nok dokumentert, sier Solhjell.

Følg Utdannings serie om Sjakk i skolen på utdanningsnytt.no/skolesjakk.

– Har mer kunnskap nå

Han sier at man i Norge kanskje kunne gjort et forsøk på noen få skoler for å finne ut mer. 

– Da kunne man fulgt opp og evaluert et prosjekt med sjakk i enkelte skoler for å vinne noen erfaringer. Det er mange skoler som allerede bruker sjakk som en metode i dag, så jeg tror det finnes skoler som kan tenke seg å delta i et slikt forsøk, sier Solhjell.

– Du var selv kunnskapsminister en periode. Var sjakk i skolen et tema da?

– Jeg husker at jeg så på det også den gang. Jeg hadde møte med sjakkforbundet og bestilte informasjon fra embetsverket. Men siden den gang har vi sett en rivende utvikling innenfor området, og kunnskapsgrunnlaget rundt sjakk i skolen er blitt bedre, sier Solhjell.

Har gitt ut bok om sjakk

Den tidligere kretsmesteren i sjakk har nylig gitt ut en bok om sjakk, et spill han lærte av sin far. Som 15-åring startet han selv opp Naustdal sjakklubb og underviste rundt 40 barn som var nybegynnere i spillet.

– Jeg opplevde en stor gruppe barn som var dypt konsentrerte og engasjerte, og selv med så mange barn var det lite støy og uro. Jeg husker hvor imponert jeg var over akkurat det, og det var absolutt ikke mine evner som lærer som gjorde dette. Det er noe ved sjakk som tiltrekker seg konsentrasjon, sier Solhjell.

Selv ser han også en ekstra nytteverdi av sjakkens strategiske sider.

– Det er ikke dumt for en politiker å ha med seg, sier Solhjell.

Har du et tips eller gode historier om bruk av sjakk i skole eller barnehage? Ta kontakt med Utdannings journalist på jj@utdanningsnytt.no

Powered by Labrador CMS