Førstelektor Ingeborg Tveter Thoresen mener det ikke er noen gyldige argumenter for nyskriving av generell del av læreplanen. Illustrasjon: Utdanning

«5 årsaker til at det er unødvendig å endre generell del i læreplanen»

Kunnskapsdepartementet har ikke noen gyldige argumenter for nyskriving av generell del i læreplanen.

Konklusjonen på artikkelen under er at det er unødvendig å endre generell del, og jeg konkluderer på bakgrunn av følgende:

  1. Jeg påviser at departementet snur dokumenthierarkiet  «Lov – Rammeplan- Læreplaner» på hodet når generell del skal tilpasses Kunnskapsløftet. Forståelsen for sammenhengen mangler når departementet sier at generell del er laget til L97. Det er jo omvendt.
  2. Når Kunnskapsløftet ikke er «tilpasset» generell del, eller det er et gap her, er det fordi departementet ikke har gjort jobben sin - heller ikke tidligere.
  3. En analyse i artikkelen min der jeg har en sammenstilling av formålsparagrafen og generell del, viser at generell del ivaretar formålsparagrafens anliggender. Generell del er ikke utdatert.
  4. Departementet medgir at formålsparagraf og generell del er overordnet og at danningsoppdraget skal videreføres, for så å si at generell del må tilpasses Kunnskapsløftet. Det er Kunnskapsløftet som må tilpasses generell del. Departementet taler med to tunger.
  5. Innstillingen fra KUF-komiteen vektlegger verdier og det brede oppdraget som loven gir. Det er ivaretatt i generell del.

 

 

Utdanningspolitikken i utdanningspolitikernes støpeskje

Det gjelder opplæringen, formålsparagrafen og Generell del. I opplæringslovens formålsparagraf har Stortinget definert skolens formål og oppgaver. Formålsparagrafen ble endret i 2008 etter omfattende og dyptgående prosesser. Verken formålsparagraf eller Generell del har fått nødvendig nedslag i det øvrige læreplanverket.

Kunnskapsdepartementet bebudet nyskriving av Generell del i regjeringens siste stortingsmelding, Meld.st. nr. 28 (2016–2017) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet der både formålsparagrafen og Generell del er behørig omtalt.

I foreliggende artikkel vil jeg blant annet se nøyere på forholdet mellom Stortingets marsjordre i de gjeldende normgivende dokumentene, og hvordan Kunnskapsdepartementet utformer en opplæring i tråd med oppdraget Stortinget har gitt.

 

Generell del – en bunnplanke gjennom 25 år

Generell del, som var en nyskaping blant offentlige dokumenter, har ligget som en bunnplanke for skole og opplæring siden den ble presentert med Høringsutkast til Generell del i 1992. Hvorfor? Fordi den var unik i form og innhold, gjennomsyret av kunst i vekselvirkning med tekstlige uttrykk har den vist seg å ha både slitestyrke og aktualitet. Generell del ble behandlet og vedtatt av Stortinget i sin tid. Det ga den en enestående legitimitet som har vedvart i de mer en tjue årene siden.

Stortingets utdanningskomité har nylig levert sin innstilling til Meld.st. nr. 28 (2016–2017) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet.

Etter å ha studert både formålsparagrafen, Generell del, meldingen og innstillingen synes en nyskriving av Generell del helt unødvendig, selv om komiteen synes å bli «fanget» av argumentasjonen som regjeringen gir.

Regjeringen vil fornye Kunnskapsløftet som en «opplæring for fremtiden, og tilpasse Generell del til denne fornyelsen.

Viktige sider ved formålsparagrafens brede oppdrag er utdypet i Generell del. Det skal gjennomsyre undervisning og opplæring, som også Utdanningskomiteen uttrykker i sin innstilling. Da er det vel slik at det er de øvrige planer i kunnskapsløftet, fagplaner og lokale læreplaner, som må tilpasses de overordnede dokumentene, Opplæringsloven og Generell del, ikke omvendt.

Departementet uttrykket at skolen i dag har "annet formål enn dagens formål med opplæringen". Da setter departementet til side for det første det som er gjeldende (Opplæringsloven og Generell del). For det andre det brede utdanningsmandat som de med sitt doble budskap sier at de vil ha – og som stortingskomiteen helt klart sier skal beholdes.

Eller er det slik at departementet mener at kompetansemålene er uforenlige med de brede dannelsesmål?

Med dette for øyet diskuterer jeg derfor i det følgende enkelte passasjer i av departementets utsagn i stortingsmeldingen.

 

Noen anliggender i Stortingsmeldingen

Fra kapittel 1.3 henter jeg passasjer (i kursiv) som kommenteres av meg i vanlig tekst.

Fornyelsen av den generelle delen av læreplanverket skal ta utgangspunkt i skolens formålsparagraf.

Slik må det være idet loven er det overordnede dokument.

Skolens verdigrunnlag og brede formål skal utdypes og konkretiseres.

Det er nettopp det Generell del allerede gjør. Det kommer jeg tilbake til.

Regjeringen legger vekt på at formålsparagrafen og generell del er grunnmuren for skolens praksis, og de verdiene skolen bygger på skal prege skolens hverdag. En ny generell del skal få tydelig frem betydningen av opplæringens brede lærings- og danningsoppdrag for skolens daglige virksomhet

Det har generell del allerede. Men så forlater departementet et viktig prinsipp når dokumenthierarkiet settes på hodet ved å gi læreplanen forrang framfor Generell del. For om generell del sier departementet:

Den skal beskrive skolens ansvar og de overordnede målene for grunnskolen og videregående opplæring på en måte som gir en bedre sammenheng med læreplanene for fag.

Det er imidlertid, som jeg har påpekt innledningsvis, de normgivende perspektivene fra formålsparagrafen og Generell del som må innarbeides i kunnskapsløftets prinsipper og fagplaner, samt i lokalt læreplanarbeid. Departementet planlegger nyskriving av Generell del, men overbeviser på ingen måte at nyskriving er nødvendig. En lesning av formålsparagrafen fra 2008 sammenstilt med utdyping av formålsparagrafens anliggender i Generell del, vil vise det.

 

Utdanningskomiteens tilråding

Men la meg først sitere Stortingskomiteens innstilling, Innst. 19 S (2016–2017) som gir departementet marsjordre for den kommende nyskrivingen, der også komiteen ønsker en fornyelse som skal bidra til sammenheng med læreplanen:

Regjeringen går inn for at det utarbeides en ny og oppdatert generell del av læreplanen. Læreplanverkets generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringslova og angir det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskole og videregående opplæring. Den generelle delen blir for lite brukt i det lokale arbeidet med læreplaner. Fornyelse trengs som kan bidra til bedre sammenheng i hele læreplanverket. En ny generell del skal tydeliggjøre skolens verdigrunnlag for opplæringen og dens helhetlige ansvar for å utvikle også sosial kompetanse (min utheving)

Barn og unge skal få gode vilkår for å utvikle verdier, kunnskaper og holdninger som blir viktige både i oppveksten og for videre utdanning og aktiv deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Opplæringen skal gi den enkelte elev, lærling og lærekandidat de beste forutsetninger.

.. grunnopplæringen har også et videre samfunnsmandat og skal bidra til at elevene tilegner seg et bredt sett av kunnskaper og ferdigheter og utvikler verdier og holdninger for resten av livet. For å lykkes i utdanning, arbeid og som aktive deltakere i samfunnet må elevene og lærlingene mestre mange fagfelt, og de må trenes i å samarbeide med andre, i å være kreative og å tenke kritisk. Skolen skal bidra til å dyrke nysgjerrighet og lærelyst og motivere de unge til livslang læring.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med arbeidet med å fornye læreplanens generelle del og fagfornyelsen sikre et verdiløft i skolen gjennom bedre å innlemme formålsparagrafens fellesverdier i alle fag og på alle nivåer i skolen.» (Min utheving)

 

I tilrådingen er komiteen tydelig med hensyn til at formålsparagrafen, som jo er utdypet i Generell del, må få betydning i alle fag og på alle nivå.

 

Første begrunnelse: Den nye formålsparagrafen og generell del – en sammenstilling

En begrunnelse for endring ligger i at Generell del ble utformet i tilknytning til en eldre formålsparagraf. Det er imidlertid relativt enkelt å vise at Generell del fra 1992 er formulert så «tidløst» at den ikke trenger nyskriving. Følgende framstilling viser det. Viktige prinsipper og oppgaver i den nye formålsparagrafen (fra 2008) er markert med uthevet skrift, og formuleringer fra Generell del fra 1992/1997 står i innrykkede avsnitt.

 

§ 1–1. Formålet med opplæringa 

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Foreldrene har primæransvaret for oppfostringen av sine barn. Det kan ikke overlates til skolen, men bør utøves også i samarbeidet mellom skole og hjem. For læringsmiljøet favner også foreldrene. I den grad de står fjernt fra skolen og ikke trer i direkte kontakt med hverandre, kan den ikke gjøre bruk av deres sosiale ressurser til å forme oppvekstkårene og verdimønstret rundt skolen. I en tid da storfamilien spiller mindre rolle i de unges liv, og der media har rykket inn der foreldrene er trukket ut i arbeidslivet, fordres en mer bevisst mobilisering av foreldrene for å forsterke skolens og dermed elevenes sosiale og normative omland. Dersom skolene skal fungere godt, forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene kjenner både hverandre og hverandres barn. Dette er nødvendig om de skal kunne sette felles standarder for barnas og de unges aktivitet og atferd. Skolen må i forståelse og samarbeid med hjemmene bistå i barnas utvikling – og den må trekke foreldrene med i utviklingen av miljøet rundt opplæringen og i lokalsamfunnet.

Utviklingen av den enkeltes identitet skjer ved at en blir fortrolig med nedarvede væremåter, normer og uttrykksformer. Opplæringen skal derfor ivareta og utdype elevenes kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner – den hjemlige historie og de særdrag som er vårt bidrag til den kulturelle variasjon i verden.

 

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Vår kristne og humanistiske tradisjon legger likeverd, menneskeretter og rasjonalitet til grunn. Sosial fremgang søkes i fornuft og opplysning, i menneskets evne til å skape, oppleve og formidle.

Oppfostringen må formidle kunnskaper om og fremme likeverd og solidaritet overfor dem som har andre forutsetninger enn flertallet. Og den må skape skjønn for at vi alle kan rammes av sykdom eller ulykker, nød eller prøvelser, slag eller sorg, som kan gjøre enhver avhengig av andres omsorg.
å gi fortrolighet med vår kristne og humanistiske arv – og kjennskap til og respekt for andre religioner og trossyn;

Synet på menneskets likeverd og verdighet er en spore til stadig på nytt å sikre og utvide friheten til å tro, tenke, tale og handle uten skille etter kjønn, funksjonsevne, rase, religion, nasjon eller posisjon. Dette grunnsyn er en varig kilde til endring av samfunnet for å bedre menneskenes kår.

 

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Oppfostringen skal baseres på grunnleggende kristne og humanistiske verdier, og bære videre og bygge ut kulturarven, slik at den gir perspektiv og retning for fremtiden.

Opplæringen må spore den enkelte til driftighet og til tett samvirke for felles mål. Den må lære elevene framferd som gjør det lettere for dem sammen å nå resultatene de sikter mot. Den må fremme demokrati, nasjonal identitet og internasjonal bevissthet. Den skal utvikle samhørighet med andre folk og menneskenes felles livsmiljø, slik at vårt land blir et skapende medlem av verdenssamfunnet.

Kunnskap om sammenhengene i samfunnet og i naturen er nødvendig, men ikke tilstrekkelig; omsorg for andre og for det felles livsmiljøet er også nødvendig

Utviklingen av den enkeltes identitet skjer ved at en blir fortrolig med nedarvede væremåter, normer og uttrykksformer. Opplæringen skal derfor ivareta og utdype elevenes kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner – den hjemlige historie og de særdrag som er vårt bidrag til den kulturelle variasjon i verden.

 

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Opplæringen har en hovedrolle i å formidle denne felles bakgrunnsinformasjonen – den dannelsen alle må være fortrolige med om samfunnet skal forbli demokratisk og samfunnsmedlemmene myndige.

Felles bakgrunnskunnskap er derfor kjernen i et nasjonalt nettverk for kommunikasjon mellom medlemmene av et demokratisk fellesskap.

Den enkeltes særpreg gir sosialt mangfold – likhet i evner til å delta gir samfunnet rikhet.

Oppfostringen skal bygge på det syn at mennesker er likeverdige og menneskeverdet er ukrenkelig. Den skal befeste troen på at alle er unike: enhver kan komme videre i sin egen vokster, og individuell egenart gjør samfunnet rikt og mangfoldig. Oppfostringen skal fremme likestilling mellom kjønn og solidaritet på tvers av grupper og grenser. Den skal vise kunnskap som en skapende og omformende kraft, både til personlig utvikling og humane samkvemsformer.

Vitenskapelig arbeidsmåte utvikler både kreative og kritiske evner, og er innen rekkevidde for alle. Barn og unge er naturlig nysgjerrige, fabulerende og eksperimenterende.

Øvelse i vitenskapelig forståelse og arbeidsmåte krever trening av tre egenskaper:

- evnen til undring og å stille nye spørsmål,
- evnen til å finne mulige forklaringer på det en har observert, og
- evnen til gjennom kildegranskning, eksperiment eller observasjon å kontroller om forklaringene holder.

 

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Opplæringens mål er å ruste barn, unge og voksne til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Den skal gi hver elev kyndighet til å ta hånd om seg selv og sitt liv, og samtidig overskudd og vilje til å stå andre bi.

Opplæringen skal møte barn, unge og voksne på deres egne premisser og samtidig føre dem inn i grenseland der de kan lære nytt ved å åpne sinn og prøve evner.

Barns nysgjerrighet er en naturkraft. De er fulle av lærelyst, men også av uvitenhet og usikkerhet. Mye av det de lærer, henter de ved å ta etter eldre barn og de voksne; ved det blir de sosiale. De utvikler sine skapende evner til å tenke, tale, skrive, handle og føle ved å innlemmes i de voksnes verden og tilegne seg de voksnes ferdigheter.

Barns nyfikenhet er et forbilde for alle som skal utvikle seg og lære, og en del av den barnekultur som har en egenverdi skolen må verne om og gjøre bruk av i opplæringen – fordi barn også i stor grad lærer av hverandre.

Skapende evner vil si å oppnå nye løsninger på praktiske problemer ved uprøvde grep og framgangsmåter, ved å oppspore nye sammenhenger gjennom tenkning og forskning, ved å utvikle nye normer for skjønn og samhandling, eller ved å frambringe nye estetiske uttrykk. Skapende evner kommer til uttrykk både i forbedrede maskiner, redskaper og rutiner; i resultater fra arbeid og forskning, i kriterier for vurdering og avveining, i bygninger, malerkunst, musikk, bevegelse og ord.

Undervisningen må derfor vise hvordan oppfinnsomhet og skaperkraft stadig har endret

 

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

På alle livsfelter kreves kritisk skjønn, som også utvikles i møtet med disse tradisjonene. Dømmekraft utvikles ved å vurdere ytringer og ytelser mot standarder. Å gi stilkarakter i sport krever et trenet blikk; å bedømme kvaliteten på et arbeid krever faginnsikt. Forstandig vurdering – evne til å fastslå kvalitet, karakter eller brukelighet – forutsetter modning ved gjentatt øvelse i bruk og problematisering av velprøvde standarder. I møtet med både kunstneriske uttrykk og arbeidslivets normer for godt håndverk og god form, må inntrykkene gis tid til å felle seg ned, slik at de kan vokse fram som selvstendige holdninger 

Møtet mellom ulike kulturer og tradisjoner gir både nye impulser og grunnlag for kritisk refleksjon.

Den må lære de unge å se framover og øve evnen til å treffe valg med fornuft. Den må venne dem til å ta ansvar – til å vurdere virkningene for andre av egne handlinger og å bedømme dem med etisk bevissthet.

Barn og unge må både forstå moralske krav og la dem bli ledende for sin vandel.

Opplæringen må altså klarlegge og begrunne etiske prinsipper og regler

Opplæringen må spore den enkelte til driftighet og til tett samvirke for felles mål. Den må lære elevene framferd som gjør det lettere for dem sammen å nå resultatene de sikter mot. Den må fremme demokrati, nasjonal identitet og internasjonal bevissthet. Den skal utvikle samhørighet med andre folk og menneskenes felles livsmiljø, slik at vårt land blir et skapende medlem av verdenssamfunnet.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Siste avsnitt i Generell del:

Oppgavene er en allsidig utvikling av evner og egenart: til å handle moralsk, til å skape og virke, til å arbeide sammen og i harmoni med naturen. Opplæringen skal bidra til en karakterdannelse som gir den enkelte kraft til å ta hånd om eget liv, forpliktelse for samfunnslivet og omsorg for livsmiljøet. Når øket kunnskap gir større makt, krever det sterkere betoning av det ansvaret som denne makten gir. Valgene som tas, må bygges på kunnskap om konsekvenser og sammenhenger, men også veiledes ved prøving mot verdier. En tydelig hovedlinje i oppfostringen må være å forene økt viten, kyndighet og ferdighet med sosiale krav, etisk orienteringsevne og estetisk sans. De unge må integreres både personlig og i samfunnslivet på en moralsk sammenfelt måte. Opplæringen skal fremme moralsk og kritisk ansvar for det samfunn og den verden de lever i. Sluttmålet for opplæringen er å anspore den enkelte til å realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode – å fostre til menneskelighet for et samfunn i utvikling.

Den nye formålsparagrafen inneholder, som vist ovenfor, ikke noe som ikke er dekket av Generell del!

 

Den andre hovedbegrunnelsen

Den andre hovedbegrunnelsen departementet har gitt i Meld. St. 28 (2015–2016) Melding til Stortinget "Fag – Fordypning – Forståelse En fornyelse av Kunnskapsløftet" for endring av Generell del, er at "Samfunnet har endret seg" og at Generell del ble skrevet for en annen tid. "Generell del reflekterer ikke like godt utviklingstrekk som har preget det norske sa­ funnet i de siste 20 årene."

«(Kunnskapsdepartementet) understreket at en fornyet generell del må reflektere både formålsparagrafen og de utfordringene barn og unge møter i samfunnet i dag (som er noe annet enn 1990-årene), for eksempel utviklingen av digital kommunikasjonsteknologi som har endret sosiale omgangsformer og betingelsene for læring. Den må også tydeligere beskrive den norske skolens åpne og inkluderende holdning til elever med bakgrunn fra ulike livssyn, kulturer og tradisjoner."

Og videre sies det:

Både ved innføringen av Kunnskapsløftet i skole­året 2006–2007 og ved fastsetting av ny formåls­ paragraf i 2008, ble Generell del videreført uten endringer. Evalueringer og læreplangjennomgan­ger har imidlertid pekt på manglende konsistens mellom Generell del og læreplanene for fag. Generell del er skrevet for læreplaner som i større grad angir opplæringens konkrete faglige innhold, som i L97 for grunnskolen, enn for et lære­planverk med kompetansemål som Kunnskaps­løftet. Gjeldende Generell del bygger på et annet formål enn dagens formål med opplæringen, og Generell del reflekterer ikke like godt utviklingstrekk som har preget det norske sam­funnet i de siste 20 årene" (s. 19)

 

Da blir spørsmålet om det som står i Generell del er gyldig også for informasjonssamfunnet som stadig er i endring og for et multikulturelt samfunn, som også forandres fra år til år (jf. flyktningstrømmen i fjor). Faren er vel at den som vil ha en tekst som er oppdatert, raskt vil se en tekst som er utdatert.

 

En tredje begrunnelse

Den tredje hovedbegrunnelsen er at det ikke er god sammenheng mellom Generell del og delmålene i kunnskapsløftet. Utdanningskomiteen er tydelig på at dannelsesmålene skal ivaretas innenfor kunnskapsløftet. Komiteen hadde kan hende en (begrunnet) frykt for at opplæringens brede samfunnsoppdrag skulle bli borte ved at Generell del blir tilpasset kunnskapsløftet. Faren er reell fordi departementet selv ikke er klar når det gjelder forholdet mellom dokumentene, hva som er overordnet og hva som krever tilpasning. Når det gjelder opplæringens dannelsesanliggende, så er det ivaretatt på forbilledlig vis i Generell del. Nettopp derfor trenger ikke Generell del nyskrives.

Imidlertid er det et poeng innenfor den rådende utdanningspolitikken at Stortingets fagkomité minner opplærings-Norge om forpliktelsen på grunnleggende normgivende dokumenter, enten det er departement, Utdanningsdirektorat, universitets- og høgskoleråd, skoleeiere eller andre som arbeider med å utforme planer og politikk for opplæring og utdanning, – også når de skal øve tilsyn.

Når man finner at koblingen mellom formålsparagrafen, Generell del og Kunnskapsløftets læreplaner har vært for dårlig, er det ikke fordi Generell del ikke er oppdatert. Ansvaret ligger hos dem som utformer underliggende dokumenter og handlingsplaner, og at de i arbeidet med å etterleve Stortingets intensjoner og pålegg har sett bort fra både opplæringslov og Generell del av læreplanverket.

 

 

  • Ingeborg Tveter Thoresen er førstelektor em. ved fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap ved institutt for menneskerettigheter, religion og samfunnsfag ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
    - Thoresen var førstelektor ved daværende Høgskolen i Vestfold fram til 2014, hvor hun også var rektor fra 1994-2000. Hennes forskning og artikler omhandler utdanningspolitiske endringer, danningens plass samt profesjonens anliggender i barnehagen og barnehagelærerutdanningen.
    - Hun har også skrevet om innflytelsen internasjonal utdanningspolitikk og generell politikk har på barnehagefeltet og profesjonen.
    - Thoresen bidro i arbeidet med revidert rammeplan i 2005, og med nasjonale retningslinjer for kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i den nye barnehagelærerutdanningen.
    - Thoresen var medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har vært utdanningsdirektør i Buskerud. Hun er en aktiv foredragsholder for barnehagefolk rundt om i Norge.

 

Powered by Labrador CMS