Verdifullt om verdier

Boka er tydelig kulturpedagogisk forankret, og innledes med en drøfting av begrepene kultur, verdier og læring, skriver omtaleren.

Verdier og skole. Om verdiformidling og verdikonstruksjon i grunnskolen.
Av Else Marie Halvorsen
202 sider
Fagbokforlaget

”Er det mulig å tale om felles verdier i et samfunn som blir mer og mer flerkulturelt og pluralistisk, eller er utfordringen i størst mulig grad å lære seg til å leve med mangfold og ulikhet?” Dette er et av flere vesentlige spørsmål Else Marie Halvorsen reiser i boka ”Verdier og skole. Om verdiformidling og verdikonstruksjon i grunnskolen”.

Begrepet ”verdier” er i seg selv ikke helt enkelt å hanskes med. ”Er verdier luftige ideer som svever høyt over våre liv, eller representerer de retningslinjer og motivasjon for dagliglivet?” spør Halvorsen. Verdiene samfunnet ønsker skolen skal føre videre, må konkretiseres av mennesker som oppfatter dem som eksistensielle.

Og i tillegg til å gjøre verdiene forståelige har skolen en utfordring i å utvikle elevenes kritiske sans. De skal kunne skape sine egne verdikonstruksjoner. Det betyr blant annet at skolen og lærerne må ha kunnskap om elevenes kulturelle referanserammer, påpeker Halvorsen.

Det sistnevnte er et sentralt poeng i boka. I kapittelet ”Kulturelle trender i tiden. Elevers og læreres livsverdier”, viser forfatteren til en rekke kilder og studier som tar opp kulturelle strømninger i dagens samfunn og drøfter hvilke utfordringer disse representerer for individet.

Et fellestrekk ved flere undersøkelser om endringer i verdier, er for eksempel at materialisme og individualisme markerer noen av de tydeligste endringene hos ungdommer i Norge og Norden.Dette er vel å merke et trekk også ved voksengenerasjonen, noe som bør gjøre det desto mer interessant som problemstilling i skolens verdiformidling.

”Er de verdier skolen har fått i oppgave å føre videre, på kollisjonskurs med de kulturelle trender i tiden og elevenes verdiverden, eller er det muligheter for interaksjon og brobygging?” spør Halvorsen. Svaret gir hun delvis i neste kapittel, ”Verdiformidling – verdikonstruksjon”, hvor hun blant annet viser til konkrete eksempler, strategier og metoder for slik formidling.

Boka er tydelig kulturpedagogisk forankret, og innledes med en drøfting av begrepene kultur, verdier og læring. Deretter følger en gjennomgang av de verdier skolen bygger på, slik de kommer til uttrykk gjennom lovverk, utredninger og læreplaner.

Else Marie Halvorsen er professor ved Institutt for pedagogikk ved Høgskolen i Telemark. Hun har arbeidet med didaktiske spørsmål i en årrekke, både i allmennlærerutdanningen og i hovedfagsutdanningen i forming. Selv om dette ikke er noen håndbok i ”hvordan formidle verdier”, er både framstillingsform og innhold slik at den bør kunne engasjere de fleste. Boka er et verdifullt bidrag til en viktig og evigvarende debatt om hva vi egentlig vil med skolen.