Idébok om kreativ skriving

”Idébok for skapende skriving” er ei fin bok som passer så vel for elever og lærere både i grunnskolen og i kulturskolen – i utgangspunktet er den beregnet på sistnevnte skoleslag.

Idébok for skapende skriving
Av Kjersti Wold
85 sider
Norsk kulturskoleråd

Boka egner seg også til selvstudium. Den inneholder mange gode råd og konkrete tips om hvordan man kan komme i gang med en tekst, og hvordan skape skriveglede. Gjennom artige språkleker skal fantasien og kreativiteten stimuleres. Det kan ende opp i nye og morsomme ordsammensetninger eller et dikt.

Oppgavene er illustrert med gode teksteksempler der det er nødvendig. Den inneholder skriveoppgaver i skjønnlitterær prosa, lyrikk, dramatikk og sakprosa. Selv om sakprosadelen ikke rommer like mye som den skjønnlitterære, er her likevel noen knagger å henge fagstoffet på.

De to første kapitlene egner seg kanskje mest beregnet for den som skal starte et skriveverksted, eller er lærer ved en kulturskole. Her får du praktiske råd om hvor mange elever en skrivegruppe bør ha, hvordan komme i gang og hvilken bakgrunn læreren bør ha. I grunnskolen er gjerne rammene gitt, med opp til 30 elever i hver klasse.

Veiledningskapitlet som er beregnet for elevene, er en fin oppmuntring til disse om å finne sin egen stemme, og at det å skrive er et egen ferdighet som kan læres. Friskriving kan for eksempel være en fin måte å komme i gang på for elever som er kritiske til sine egne tekster – en måte å kvitte seg med kritikeren som sitter på skulderen deres og hemmer dem i skrivingen. Her råder forfatteren læreren til å stille stoppeklokka inn på fem, ti eller 20 minutter og la elevene skrive i veg uten å tenke seg om eller å gå inn i teksten for å rette.

Hver gang de stopper opp for å tygge på blyanten, skal de skrive et ord som er bestemt på forhånd. Det kan være en farge de har valgt eller en hel setning. Dette ordet kan for eksempel være gul. Da vil de ifølge Wold oppdage at assosiasjonene vil komme og skrivingen løsne. Deretter skal de plukke ut noen setninger, bilder eller gode overganger som de er spesielt fornøyd med. Disse kan brukes som utgangspunktet for en tekst, eller være starten på et dikt eller en kortprosatekst. Alt dette kan du lese om i metodikkdelen.

Boka avsluttes med kapittelet ”Tekst på tvers”, der leseren får tips og råd om hvordan ulike kunstformer kan kombineres, eksempelvis skriving med musikk og billedkunst. Skal elevene lage en tegneserie eller ei billedbok i samarbeid med andre, kan det være greit å vite hva som skal komme først, tekst eller bilde.

”Idébok for skapende skriving” er absolutt ei bok som lærere i grunnskolen kan støtte seg til i undervisningen. Boka er lett å finne fram i. Hvert av de ti kapitlene, eller delene, har hver sin farge. Denne er markert som en firkant oppe på høyre bokside, på den måten kan du se når du blar, at du er i samme kapittel. I innholdsfortegnelsen er også delene markert med hver sin kulør.

Det som kan være å utsette på boka, er at den er litt teksttung. Noen bilder og mer luft på sidene hadde gjort seg. Samtidig flyter informasjon, teori og oppgaver sammen. Oppgavene kunne ha vært blinket ut eller satt i rammer.

Men i det hele er dette ei nyttig bok for alle som skal undervise i norsk eller andre språkfag. I slutten av kapitlene om de ulike sjangrene henvender forfatteren seg til læreren med gode råd og tips om de oppgavene som skal løses, og om hvor han eller hun kan hente inspirasjon Wold gir også tips om forfattere som kan trekkes inn i undervisningen samt konkrete titler på bøker og materiell som kan bruke. Det angis også nettsteder som kan gi bakgrunnsstoff. Wold har et langt skjønnlitterært og faglitterært forfatterskap bak seg. Hun har også undervist på utallige skrivekurs i løpet av karrieren sin. I ”Idébok for skapende skriving” deler hun rundhåndet med oss sine ulike skriveknep.