Annonse

Martin Mathiesen er fortsatt lærer, men jobber også som skoleplanlegger i Norconsult. Foto: Bo Mathiesen/privat

– Fersk lærer? Trekk pusten og fokuser på det som er bra

I 2013 var de ferske i yrket. Seks år etter er fire av seks fortsatt lærere. Her er deres beste råd til andre nyutdannede.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Martin Mathisen

Jobber 40 % som lærer og 60 % som skoleplanlegger i Norconsult.

– Jeg tok en master i skoleutvikling som jeg ønsket å bruke til noe annet enn ren undervisning og trives veldig godt med denne kombinasjonen. Nå kan jeg både være på skolen og jobbe med elevene og drive skoleplanlegging.

– Jeg tenker at det er et behov for god veiledning og for en redusert undervisningsplikt slik at man som nyutdannet får mulighet til å reflektere rundt arbeidet man skal gjøre. En veiledning bør gå på alt i fra klasseledelse, relasjoner til elever og foresatte, til planlegging av læring og ulike former for vurdering i en lengre tidshorisont enn man få mulighet til gjennom praksisperiodene.

– Mitt beste tips til andre ferske lærere er å spørre gode kolleger om hjelp og innspill når du er usikker. Pass på at du husker å trekke pusten og fokuserer på at som er fint med jobben når «to-do-listene» drar seg på utover skoleåret.

Les om hva Martin Mathiesen og de andre ferskingene svarte om sitt første år som lærere her.

 

 

Ida Sandholtbråten råder andre ferskinger til å våge å spørre om råd.
FOTO: Bo Mathiesen/privat

Ida Sandholtbråten

Hadde et år utenfor skole i 2013-2014, men kom tilbake.

– Det er helt klart behov for veiledning for nyutdannede lærere. Man er ikke ferdig utlært etter endt lærerutdanning. Veiledningen må ta utgangspunkt i den virkeligheten den nyutdannede er i. Jeg tror store felles kurs har liten virkning. Man kan gjerne møte andre til refleksjon og meningsutveksling, men fokus må være den enkeltes behov.

– Mitt beste tips til andre er å ha tålmodighet, våg å spørre om råd og si ifra når du møter vanskeligheter. Det bør ikke forventes at nyutdannede skal takle enhver form for utfordring. Ikke i noen annen jobb er det forventet at man tar lederansvar for store prosjekt fra den dagen man er ferdig på skolen. Vi som forvalter barn og unge – det mest dyrbare vi har, må få tid til å utvikle en god yrkespraksis.

Les også: Nyutdannet lærer: - Det var mange slitsomme dager

Les også: Spydeberg kommune: Vi ivaretar våre nyansatte

 

 

Catrine Flakk Haugen fikk råd om å stå i jobben i minst fem år før hun bestemte seg for om hun skulle være lærer.
FOTO: Bo Mathiesen/privat

Catrine Flakk Haugen

Jobber som lærer i ungdomsskolen, men tanken om å skifte beite streifet henne.

– Et av de første årene hadde jeg en god kollega som sa en måtte holde ut i fem år før man bestemte seg for man skulle fortsette som lærer eller ei. Det er et godt råd, for det blir heldigvis lettere og en del ting går mer av seg selv med erfaring.

– En utfordring som nyutdannet er at man ikke vet hva man skal spørre om, eller hva man faktisk lurer på. Der kan en veileder bistå. Dessuten er man ofte usikker, og trenger noen som kan trygge og bekrefte. Ellers bør en veiledningsordning fokusere på relasjon til elever og på klasseledelse. Fag mestrer man, og kan stort sett lese seg opp på, men det å skape gode relasjoner og mestre klasseledelse er noe som forventes at man skal omme mer mer eller mindre naturlig, og det er jo ikke tilfelle for alle.

– Mitt beste tips til andre nyutdannede er å be om hjelp! Ikke tenk at du er verdensmester med en gang. Man må gi seg selv tid, selv om man ofte blir kastet ut i det og det kan føles som man er på dypt vann, så er det lov å være ny! Selv om uttrykket kan skje er litt slitt, så er det faktisk sånn at man lærer så lenge man har elever.

Les også: Hvorfor forbereder vi ikke lærerstudentene på kontaktlærerrollen?

 

 

- En veileder bør følge opp den enkelte systematisk, sier Jim Heiberg.
FOTO: Bo Mathiesen/privat

Jim Heiberg

Jobber som barnehagelærer og går veiledningsstudiet ved OsloMet.

– Jeg trives som barnehagelærer. Jeg får stadig nye utfordringer, og det å jobbe med barn inspirerer meg fortsatt. Dessuten er jeg blitt mye tryggere i rollen. Veiledningsstudiet ved OsloMet har gitt meg ny kunnskap til å drive mer systematisk arbeid, som gir meg enda mer trygghet i møtet med foresatte, andre instanser og øvrig personal.

– Jeg var heldig da jeg var nyutdannet og startet samtidig som en annen pedagog som jeg kunne spørre i det daglige. Men mye blir opp til en selv. En veileder bør følge opp den enkelte systematisk og virke som en god rollemodell for den nyutdannede. Og de må våge å gi konstruktive tilbakemeldinger så vel som ros.

– Til andre vil jeg si: Ikke vær redd for å spørre om hjelp! Du er ikke alene, vi er avhengige av hverandre når vi jobber så tett som vi gjør i en barnehage.

 Les også: Praksis forbereder oss ikke nok på yrket 

 

 

– Mitt første år som lærer brukte jeg voldsomt lang tid på alt mulig, sier Kristine Flacké.
FOTO: Bo Mathiesen/privat

Kristin Flacké

Jobber i skoleavdelingen i FN-sambandet

– Selv om jeg ikke lenger jobber i skolen, bruker jeg min pedagogiske bakgrunn hver dag. Jeg jobber i skoleavdelingen i FN-sambandet, og reiser rundt på skoler for å lære bort tema innenfor FN og internasjonale spørsmål. Jeg hadde aldri fått denne jobben om det ikke var for lærerbakgrunnen min og jeg kjenner på læreridentiteten fortsatt.

 – Mitt første år som lærer brukte jeg voldsomt lang tid på alt mulig, men etter at jeg hadde vært gjennom noen skoleår gikk alt mye fortere unna. En veileder bør legge vekt på å motivere de nyutdannede på at det de gjør er bra. Det er jo det vi lærere gjør overfor elevene også. Nyutdannede lærere kan føle ansvar for det meste som gjelder elevenes liv. Slik er det ikke, og den balansen trengte i alle fall jeg hjelp ti å finne ut av.

– Mitt råd til andre er at de må slappe av, puste med magen og ha det gøy med elevene. Tillat deg selv å ikke alltid vite svaret, du kan finne ut av ting sammen med elevene. Ikke rett deg i hjel, det hjelper kun din egen samvittighet. Og skriv timer! Dersom det blir for mye går du til lederen din og spør hva du kan prioritere bort.

 

 

For Ida Christine Flaten er relasjon med barna det aller beste med å jobbe i barnehage.
FOTO: Bo Mathiesen(privat

Ida Christine Flaten

Jobber som barnehagelærer og baseleder. Er også praksislærer og har studert veiledning ved OsloMet.

 – I barnehagen der jeg jobber har jeg fått mange muligheter til å utvikle meg, og jeg har også vært med på flere delprosjekter i «Utdanningsbarnehager» hvor målet er å styrke kvaliteten på barnehagelærerutdanningen. Men det jeg setter aller høyest i jobben min er relasjonen til barna og tiden jeg bruker med dem.

– I Kanvas-barnehagene, hvor jeg jobber, får alle nyutdannede veiledning første året. I veiledningene bør det legges vekt på barnehagelærerens mange varierte oppgaver, og hvordan det forventes at de som fagpersoner forholder seg til arbeidet i barnehagen. Det gjelder i arbeidet med barna, og opp mot personalgruppen, foresatte og eksterne samarbeidspartnere.

– Mitt beste tips til andre nyutdannede er: Møt foreldre, barn og kolleger med et smil. Vær hjelpsom og imøtekommende, og sett deg inn i barnehagelærerens oppgaver, ansvarsområder og de profesjonelle standardene.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!