Fire av ti elever i videregående mener mobilen gir sosial trygghet
De eldste elevene mener mobilen er en viktig støtte om de kjenner seg utenfor i det sosiale miljøet på skolen. De er mer negative til mobilfri enn de yngste elevene.
– Enkelte elever vil ikke gi den fra seg. De bruker gjerne telefonen mange timer i døgnet. Særlig på fritiden, i ferier og i helger. Da kan seks timer uten telefon være vanskelig, sa rektor Per Øyvind Hammerstad til Aftenposten mandag.
Da var det første skoledag. Og første dag på mange uker uten mobiltelefon for elevene.
Ved Li ungdomsskole i Nittedal, der Hammerstad er rektor, har de hatt mobilforbud i mange år.
Ved mange andre skoler ble det innførte nye regler denne høsten, i tråd med de nye nasjonale anbefalingene (se faktaboks).
Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at 96 prosent av alle grunnskoler i Norge har innført restriksjoner på mobilbruk.
Men blant elevene er meningene delte.
Mer ro, men mindre trygghet
Medietilsynet har publisert en rapport der barn og unge er blitt spurt om deres syn på mobilfri hverdag.
Rapporten er basert på de to undersøkelsene «Foreldre og medier» og «Barn og medier.», som ble gjennomført i vår.
Hovedkonklusjonen er at barneskoleelevene er de som er mest positive til mobilfri på skolen.
- Tre av ti barneskoleelever mener det gjør det lettere å konsentrere seg. Like mange mener det gir mer ro i undervisningen.
- På ungdomsskolen og videregående sier to av ti at de konsentrere seg bedre uten mobilen.
- 15 prosent at elevene i videregående mener mobilforbud gir mer ro.
De eldste elevene peker derimot på at mobilen gir dem en mulighet til å koble av mellom skoletimene.
Fire av ti elever i videregående sier også at mobilen gir dem en trygghet når de føler seg utenfor i det sosiale miljøet på skolen.
Og halvparten av elevene i ungdomsskolen og videregående skole mener mobiltelefonen kan være et praktisk verktøy i skolearbeidet.
Det gjør også Skolenes landsforbund.
– Pedagogisk verktøy
– Dersom mobilen skal forbys, vil jeg heller si i friminuttene enn i undervisningen, sier forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Lene Bakkedal til FriFagbevegelse.no.
Bakkedal er opptatt av at mobilen også kan være et pedagogisk verktøy og at lærerne selv bør få bestemme om det skal brukes mobil i klasserommet.
Det samme sier leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.
Da de nasjonale anbefalingene om mobilfri skolehverdag kom i vinter, uttalte han at han håper de kan bidra til mer bevisst mobilbruk i skolen. Samtidig understreket han at mobiltelefonen kan være en kilde til kunnskap og fungere som læremiddel.
– Noen elever vil også kunne trenge telefonen som hjelpemiddel mer enn andre, og det må læreren kunne ta høyde for, sier Røsvoll.