Misoppfatning av Ndla

Oppsummeringen av foredraget til Cathringe W. Tellefsen er et godt eksempel på at det rår store misforståelser om hva som er hensikten med etableringen av Nasjonal digital læringsarena (Ndla).

Tellefsen [LENKE], men hensikten er ikke ensretting av læremidler eller et ønske om å forringe faglig kvalitet. Hensikten er tvert imot å oppnå større mangfold når det gjelder utvalg av digitale læremidler og gjennom å åpne opp for en bredere rekruttering når det gjelder produksjon av digitale læremidler, en bedring av kvaliteten.

Det er heller ikke slik at fylkeskommunene som står bak etableringen av Ndla har tenkt å produsere læremidler uten at fagfolk eller folk med god kompetanse når det gjelder læringsteknologi bidrar. Denne kompetansekombinasjonen kan befinne seg i forlagene, i skolene eller i andre fagmiljø, for eksempel universitet og høgskoler. Det er selvsagt at dette koster penger.

Etableringa av Ndla er etter mitt syn den mest spennende utviklinga som har skjedd i min tid som pedagog (35 år) og kan være med på å vitalisere læreryrket. Vitaliseringen vil kunne skje ved at flere har muligheten til å delta i læremiddelproduksjon og ved at et bredere engasjement omkring produksjon vil kunne bidra til økt krav til faglig kvalitet på de digitale læremidlene.

Powered by Labrador CMS