Veiledende planer kommer

– Det skal utarbeides veiledende nasjonale læreplaner i de fleste fag av fagmiljøene bak læreplanen, opplyser kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV). Han vil ha sterkere styring på læreplanarbeidet.

– Men å innføre en ny læreplan blir som å innføre en ny reform, og det er det siste lærerne ønsker seg, påpeker han. Han viser til Stortingsmelding 31, ”Kvalitet i skolen”, som kom i juni, der regjeringen varsler sterkere styring av skolen, deriblant av læreplanarbeidet. Meldingen behandles i Stortinget i høst.

– Lærerne skal finne ut av både innhold, vurderingskriterier og arbeidsmetoder selv. Er handlingsrommet blitt for stort?
– I kompetanseløftet er det lagt betydelig vekt på at lærerne skal utføre et lokalt arbeid på den enkelte skole. Nå har forskning påvist at mange lærere ikke gjør dette. De mangler støtte fra skoleeier. Spørsmålet er om dette er riktig bruk av lærernes ressurser.

– I en fersk undersøkelse, ”Education at a Glance”, stadfestes det igjen at norske lærere bruker lite av arbeidstida på undervisning. I hvor stor grad er læreplanarbeidet en tidstyv?
– Mye av lærernes tid har gått til læreplanarbeid. Jeg frykter en utvikling i skolen der byråkrati og administrative oppgaver tar tida fra det viktigste: undervisningen. Regjeringen vil skaffe seg større kunnskap om hvor lærernes tid blir av for å hjelpe dem ut av tidsklemma.

– I PFI-rapporten påpekes det at skolen er overlatt til seg selv i skoleutviklingsarbeidet fordi kommunal skoleledelse er nedlagt/mangelfull. Vil regjeringen pålegge kommunene å styrke skoleledelsen?
– Vi vil ikke styre så spesifikt. Ut fra dagens regelverk skal det være skolefaglig kompetanse i kommunen og et system for kvalitetssikring. Vi vil styre mer gjennom øremerkede midler til etter- og videreutdanning og ved å gi en lesemilliard. Vi innfører dessuten et system der skoleeier må avgi en årlig rapport, og vi pålegger rektorutdannelse.

– Blir lærerne fortsatt overlatt til seg selv i skoleutviklingsarbeidet?
– En veiledende nasjonal læreplan i de fleste fag skal utarbeides, med eksempler på hvordan lærerne kan gi undervisningen innhold og fordele det ned på trinnet. De gjennomgående fagene vil tas først, vi er allerede i gang med matematikken. Det vil bli satset betydelig på et veilederkorps som kan gi lærerne faglig støtte.

– Hva er ditt råd til lærere som sliter med læreplanarbeidet?
– Sentrale veiledende planer kommer etter hvert. For øvrig: Rett ryggen og vær stolt av arbeidet i skolen! Jeg treffer mange engasjerte lærere som står på. Jeg har også sett eksempler på godt utviklede læreplaner og truffet mange lærere som har hatt nytte av læreplanarbeidet.