- Lettlesbøker gir dårlige lesere

- Jeg tror at det er verdt å stille seg spørsmålet om det er de mange lettlesbøkene i handelen som simpelthen er årsaken til at norske skolebarn kommer så langt ned på statistikken over lesekompetanse internasjonalt sett, mener Ingeborg Westerheim.

- Leseforskerne peker på at å lese mye, stadig å eksponeres for ulike typer tekst, er den eneste måten å bli gode lesere på. Men når tekstene som omgir norske barn i så stor grad er lettleste, - ja så blir det kanskje bare lettleste tekster barn blir kompetente på, spør Westerheim i en artikkel på www.barnebokkritikk.no.
 
I artikkelen tar Westerheim for seg 13 av de 25 lettlesbøkene Damm forlag gir ut i år.
- Tekstene vil helt sikkert fungere godt i skolesammenheng, og for de lesesvake er de nødvendige. Men når dette er et representativt utvalg bøker vi markedsfører så sterkt i leseaksjoner for barn, kan jeg skjønne at barn legger skjønnlitteraturen bort i fritiden og gjør noe annet isteden, skriver hun, og fortsetter:
 
- Noen av de tretten bøkene ovenfor vil kunne fascinere enten ved sin spennende handling, gode person- og miljøskildring eller uvanlige og overraskende språkbruk. Men jeg tror ikke at noen av dem vil gi den hjertebanken og det varige minnet som en virkelig god barnebok gjør. Jeg vil påstå at ingen av dem vil kunne greie å holde leseren fast på samme måte som Brødrene Løvehjerte gjør, eller for den saks skyld Harry Potter-bøkene, skriver Ingeborg Westerheim.  
 
(kr)