Lang vei til toppen for Tyskland

Den tyske avisa Die Zeit har spurt ulike eksperter om hva de mener vil skje i Tyskland innen utdanning og vitenskap de neste årene. De mener det vil ta mange år før tyske elever havner helt øverst på "Pisa-rankingen".

- Å aspirere til et "mesterskap i utdanning" tar lang tid. Om tyske elever om to år har forbedret sin plassering på den internasjonale rankinglisten, er det ikke fordi de er blitt grunnleggende bedre. Heller er det fordi testene er blitt tatt alvorlig i alle skolene.
 
- Omsider har man gjort det tydelig for skolene hva det innebærer ikke å holde mål i internasjonale sammenligninger. Klaging på lærerne, skjenning på elevene, sammenligninger, sentralgitte avslutningsprøver og stadige evalueringer vil prege hverdagen, sier forsker Klaus Klemm ved Universitetet i Essen-Duisburg.
 
Klemm mener det sannsynligvis vil være et annet scenario. Også i testene i 2006 vil de tyske skolene, som før, skåre middelmådig, kanskje med en svakt stigende prestasjonskurve. Og omsider har offentligheten og politikerne i Tyskland forstått at grunnen til miseren ikke er å finne i skolen som 15-åringene går i, men må søkes i barnehage og grunnskole (fire første skoleår).
 
- Å slå inn på en vei der en skal forbedre systemet nedenfra, er en langsiktig sak hvis en i det hele tatt skal lykkes. Hvis man begynner med femåringene, trenger man ti år før femtenåringene er blitt bedre.
 
Trenger ny skolestruktur
Klemm mener det er heller tvilsomt om man vil gå inn for slike forbedringer på lang sikt. Hvis Tyskland framover holder fast ved sin oppdelte skolestruktur, begrenses forbedringsmulighetene.
 
- Våre tiårige elever, som fremdeles går i en felles skole, holder fremdeles tritt internasjonalt. Så snart elevene blir fordelt på ulike skoletyper, faller ytelsene. I et "differensiert læringsmiljø" vil gode ungdomsskoleelever bli bremset i sine utviklingsmuligheter og gode gymnasiaster blir ikke spesielt ansporet.
 
- Når alt kommer til alt: Tyske elever vil forbedre seg i midtsjiktet, men tilslutningen til toppligaen vil først kunne finne sted når den gamle skolestrukturen er oppløst og skolene er blitt frie, slik at man kan kreve mer av dem, mener forskeren.
 
Det tyske skolesystemet
Grunnskolen er felles for alle, og er fireårig. Deretter velger elevene enten en femårig ungdomsskole (Hauptschule), seksårig realskole eller et niårig gymnas. Alle må gå ni år på skole. Elevene fra ungdomsskolen går vanligvis over i yrkesopplæring. Realskolen forbereder også ofte for praktiske yrker.
(Kilde: Store norske leksikon)
 
Tysklands plassering i Pisa-undersøkelsen i 2000:
Lesing nr. 21 (Norge nr. 13)
Matematikk nr. 20 (Norge nr. 17)
Naturfag nr. 20 (Norge nr.13)
I alt var 31 land med i undersøkelsen