Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterer opptakstallene for høyere utdanning i Oslo tirsdag. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Statsråd tror ikke skjerpede krav vil gi lærermangel

Skjerpede krav gjør at færre studenter starter på lærerutdanning til høsten enn på samme tid i fjor. Det bekymrer ikke kunnskapsministeren.

Torbjørn Røe Isaksen (H) mener tallene som Samordna opptak la fram tirsdag, viser at læreryrket er i ferd med å tiltrekke seg flere og bedre studenter.

Fakta om årets hovedopptak til høyere utdanning. Tall fra 2015 i parentes.

  • Antall søkere: 127.126 (115.260)
  • Tilbud om studieplass: 91.773 (88.984)
  • Tilbud til førstevalg: 55.415 (55.034)
  • Kvalifiserte søkere uten tilbud: 20.706 (17.169)
  • Tirsdag ble ledige studieplasser lagt ut i ett døgn. Det vil bli gjennomført suppleringsopptak fra slutten av juli og fram mot studiestart.

 

De ti studiene i Norge med høyest ordinær poenggrense:

 

1) Medisin (høst), UiO. 68,3 poeng. 1.328 på venteliste.

2) Medisin (vår), UiO. 67,2 poeng. 1.152 på venteliste.

3) Medisin, NTNU. 67 poeng. 1.205 på venteliste.

4) Psykologi (høst), UiO. 66 poeng. 1.540 på venteliste.

5) Medisin, UiB. 65,8 poeng. 1.306 på venteliste.

6) Medisin, UiT. 65,7 poeng. 1.186 på venteliste.

7) Psykologi (vår), UiO. 65,2 poeng. 1.376 på venteliste.

8) Odontologi, UiO. 64,4 poeng. 510 på venteliste

9) Industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU. 64 poeng. 567 på venteliste.

10) Psykologi, UiB. 63,9 poeng. 2.261 på venteliste.

 

(Kilde: Samordna opptak). (©NTB)

Han viser til at det nye kravet om karakteren 4 i matematikk ikke har ført til drastisk nedgang i opptaket.

– 28 prosent av dem som kom inn i fjor, fylte ikke karakterkravet til matematikk. Derfor hadde vi fryktet en nedgang, kanskje så stor som det. At nedgangen bare er 3,9 prosent, er en veldig positiv overraskelse, sier han til NTB.

 

Mastergrad

Om et år hever regjeringen kravene til fremtidige lærere ytterligere ved å innføre et femåring masterprogram for lærere. Men Isaksen tror ikke kravene vil føre til fremtidig lærermangel.

– Lærermangelen blir mindre. For bare noen år siden var det snakk om titusenvis av lærere som manglet i fremtiden. Nå er det snakk om 4.000 lærere i 2040, sier han, og utdyper:

– Jeg tror det å legge om til en masterutdanning vil bli et av de aller viktigste rekrutteringsverktøyene vi har, ved å få lærerutdanningen opp i den ligaen der den hører hjemme.

Av de 27.055 som søkte om opptak til ulike lærerutdanninger i år, var det omtrent 10 prosent som ikke møtte kravene. 9.816 av dem fikk tilbud om studieplass.

– Ved Høyskolen i Oslo og Akershus har vi i mange år hatt en stor søkermasse til lærerutdanningene, og i år er det en økning i poenggrensene. Det kan tyde på at vi har fått faglig dyktige studenter som ønsker å bli lærere, sier HiOAs prorektor for utdanning, Nina Waaler.

 

Kunnskapssamfunn

Samordna opptak har sendt ut 91.173 tilbud om studieplasser ved universiteter og høyskoler til årets hovedopptak. Det er ny rekord.

– Likevel er det fortsatt bare rundt 10 prosent av voksne i Norge som har mastergrad. Den myten om at vi er et samfunn der alle har master, er feil. Skal vi klare omstillingene vi står overfor, trenger vi kunnskap og kompetanse, sier Isaksen.

Seks av ti som fikk tilbud om høyere utdanning ved årets opptak, er kvinner. Det er omtrent det samme som under fjorårets opptak.

Samtidig som det er flere som får tilbud om utdanning, er det noe færre som kommer inn på sitt førstevalg sammenlignet med fjoråret. Seks av ti får oppfylt sitt førsteønske.

Flere til Tromsø

Årets hovedopptak viser at det er rekordmange som ønsker å bli sykepleiere. Utdanningen opplever en økning på 20 prosent flere søknader sammenlignet med 2015.

Hovedopptaket viser også at det er stor tilstrømming til Universitetet i Tromsø. I alt 5.989 studenter har fått tilbud, noe som er en økning på 15 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Det er kjempefint at studenter finner UiT attraktivt. Jeg håper alle som får tilbud benytter muligheten for studier i nord, sier Anne Husebekk, rektor ved UiT. (©NTB)

Powered by Labrador CMS