Portrett av Henrik Ibsen malt av Eilif Peterssen (1895).

Ibsen trenger også pedagogikk

Hvilke kompetanser trenger du som lærer for å undervise om Henrik Ibsens tekster?

 

Fagkunnskap om forfatteren, tekstene og om litterær analyse er en selvfølge. Du trenger imidlertid også et vidt pedagogisk repertoar for å videreformidle Ibsen til ulike elever i en mangfoldig klasse.

 

I min utdanning har jeg hatt 15 studiepoeng i Henrik Ibsen, et svært interessant fag som har gitt meg god faglig kompetanse om Ibsen. Det faget likevel ikke ga meg, er kompetanse i å formidle dette emnet i en klasse med om lag tjue 16-åringer som alle lærer forskjellig. Her kommer didaktikken og pedagogikken inn. Jeg må ha ha bred pedagogisk kompetanse. Jeg må være en tydelig klasseleder, tilpasse undervisningen til hver enkelt elev og kjenne til blant annet lærevansker, sosiale utfordringer og bakgrunn. Jeg trenger også kunnskap om bruk av IKT, ulike undervisningsmetoder og vurdering.

I klassen vil det høyst sannsynlig være elever fra ulike kulturer med ulik språklig kompetanse. Det vil være sosiale forskjeller, ungdom i vanskelige livssituasjoner, ungdom som kjenner på et stort prestasjonspress og ungdom som holder på å falle fra. For å takle dette trenger jeg ikke 15 studiepoeng til i norsk, men 15 studiepoeng til i dannings- og refleksjonsfaget pedagogikk.

 

Pedagogikk er viktig fordi det er en felles plattform for alle lærere i barnehage og skole. Det utdanningsveiene inn i læreryrket har til felles, er at de skal gi framtidens lærere solid pedagogisk, didaktisk, disiplinfaglig og sosial kompetanse som sikrer at mangfoldet av barn og unge får gode vilkår for læring. Du blir ikke en god lærer uten pedagogikk og heller ikke uten kunnskap om fag.

Det siste stiller ingen spørsmål ved. Selvsagt kan du ikke undervise i matematikk uten kompetanse, noe som også reguleres av kompetansekrav. Det kreves kompetanseheving og videreutdanning for dem som ikke oppfyller disse kravene. Det bør være like selvsagt at man ikke kan undervise i matematikk, norsk, mat og helse, musikk eller religion uten å ha god nok kompetanse i pedagogikk.

 

Regjeringen foreslår å redusere pedagogikkfaget i de nye femårige grunnskolelærerutdanningene, både ved å legge en modul tilsvarende 15 studiepoeng til religion, livssyn og etikk, og ved å fjerne muligheten til å skrive masteroppgave i pedagogikk. Går forslaget igjennom, svekkes den pedagogiske kompetansen til framtidens lærere.

Det er synd, da denne pedagogiske kompetansen skal gjøre dem i stand til å engasjere alle elever, uavhengig av bakgrunn, i Henrik Ibsen.  

 

  • Silje Marie Bentzen er leder i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
Powered by Labrador CMS